<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><BODY BGCOLOR="#ffffff"><FONT  SIZE=2>Date: &nbsp;August 11, 2001
<BR>Location: &nbsp;Spokane, WA
<BR>T/R: &nbsp;Gerdean
<BR>TEACHERS &amp; TOPICS:
<BR> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;DOLORES: &nbsp;Human Associations 101
<BR> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;TOMAS: &nbsp;More on Friendship
<BR>
<BR>TOMAS: Good afternoon. &nbsp;I am Tomas. &nbsp;I'll be here for just a few minutes and 
<BR>then I'll give the group to the Teacher assistance of Dolores today for our 
<BR>continued discussion on Human Associations. &nbsp;The highlight of my message to 
<BR>you today is in reference to comfort zone. &nbsp;You may envision me this 
<BR>afternoon in my chair with a glass of iced tea, having no apparent discomfort 
<BR>from the oppressive heat of your local climate. &nbsp;The climatic extremes of 
<BR>Urantia are a short-lived chapter in your existence. &nbsp;As you know, the 
<BR>mansion worlds are more moderate, and infinitely less dramatic in their 
<BR>geologic scope also. &nbsp;
<BR>
<BR>However, the rigors of material life are made in such a way as to allow you 
<BR>to overcome a lot of these seeming handicaps through mastering the forces of 
<BR>nature. &nbsp;Climbing the highest peak, shooting rapids - these sport-like 
<BR>experiences to the more athletic are not possible on the more developed, 
<BR>advanced worlds which have begun to temper and also on the morontia spheres 
<BR>where such feats of accomplishment pale in comparison to the feats of 
<BR>accomplishment you will approach in that reality.
<BR>
<BR>The Teachers on assignment here with you observe with fascination your lives 
<BR>as you live it. &nbsp;With the exception of Abraham, all of us have come from 
<BR>other worlds, and while there are similarities, Urantia is unique in itself. &nbsp;
<BR>As you know, my home world was one which was extreme, weather-wise, which was 
<BR>a contributing factor to our adaptation to each other and to our way of life 
<BR>which was contributory to our being able to elevate our behaviors into the 
<BR>spheres of fraternity which ultimately gave us an environment approaching a 
<BR>quality of life you might call light and life.
<BR>
<BR>I mention this as an indication of how it is possible that you can reach 
<BR>great spiritual heights of accomplishment even while in the flesh. &nbsp;You can 
<BR>master your environment sufficiently to allow your higher selves to rule the 
<BR>day and overcome the down-pull of the heat, the cold, and other weather 
<BR>constraints. &nbsp;You will think me a fraud for chatting about the weather. &nbsp;
<BR>Well, this is perhaps a preliminary to your on-going session now about Human 
<BR>Associations, for when humans have no other idea of what to talk about, they 
<BR>talk about the weather. &nbsp;This is one way of establishing a Human Association. 
<BR>&nbsp;Let us then commence.
<BR>
<BR>DOLORES: I am Dolores. &nbsp;Good afternoon. &nbsp;I take up the pointer and my place 
<BR>at the podium. &nbsp;I greet you. &nbsp;I thank you for attending our time with you in 
<BR>joy and anticipation even in delight of our association. &nbsp;We have become 
<BR>friends, yes, in our association and I'd like to stress today the human 
<BR>quality that you all recognize as friendship. &nbsp;The fraternity born of 
<BR>friendship is essential to having the platform readily available for you to 
<BR>bridge the gap from this world to the next, from this reality to the higher 
<BR>ground, from the awareness of the life in the flesh to the awareness of the 
<BR>life as it is lived in the spirit.
<BR>
<BR>Let's go back, then, and look at your friendships throughout the course of 
<BR>your life, the childhood associations. &nbsp;Have you a favorite memory of your 
<BR>pals you can call up? &nbsp;Gerdean, what about you?
<BR>
<BR>GERDEAN: Yes, my best friend in childhood, or my best friend at one point in 
<BR>time, was a gal named Donna and we took the bus together. &nbsp;We were probably 
<BR>what you would call "school bus friends" because I didn't see her at school 
<BR>that often and I didn't see her at home that often but we rode together 
<BR>loyally on the bus every day. &nbsp;It somehow made the transition from my home 
<BR>life to my school life more meaningful because she and I always shared a seat 
<BR>on the bus.
<BR>
<BR>I can't remember having large numbers of children as friends. &nbsp;I had another 
<BR>friend, Debby, but she was what you might call "painfully shy" and she would 
<BR>never spend the night at my house, although I often spent the night at her 
<BR>house. &nbsp;One time she did muster up the courage to spend the night away from 
<BR>her home and in the middle of the night my dad had to take her back home, so 
<BR>we didn't do that again but I visited her often and we had a good time. &nbsp;We 
<BR>colored mostly, as I remember.
<BR>
<BR>And I had a fellah friend, Stanley, who lived across the railroad tracks in 
<BR>another community we lived in when I was a child, and he would always come 
<BR>across the tracks and we created this great building out of, I don't know 
<BR>what they were, chicken crates or orange crates or something. &nbsp;It seems like 
<BR>there must have been hundreds of them and we made a huge structure. &nbsp;It was 
<BR>like a fort, I suppose, but we would play there by the hour and that was fun. 
<BR>&nbsp;Most of my childhood friends were one-on-one situations.
<BR>
<BR>DOLORES: Thoroah?
<BR>
<BR>THOROAH: I think that my childhood was almost replete with sort of unrequited 
<BR>friendships. &nbsp;Friendships always seemed to end up with getting hurt by each 
<BR>other a lot. &nbsp;We'd get over those things, but I think there was a lot of 
<BR>disappointment in friendships when I was young. &nbsp;My two closest friends 
<BR>(besides my sister, Carol) and all the way through high school, were my 
<BR>cousin Kent and my friend Tom and they both shared with me more of the 
<BR>spiritual kinds of things than anybody else had. &nbsp;But I didn't have a lot of 
<BR>close friends, and still don't, but I think I was vulnerable to being taken 
<BR>advantage of, which wasn't necessarily my friends' fault as much as myself.
<BR>
<BR>DOLORES: You've both had the experience of Human Associations in your youth, 
<BR>yes. &nbsp;The disappointments you mention are, in the main, because you are 
<BR>molding your personality as children and adapting in ways that are not 
<BR>required by your family. &nbsp;There are also family constraints put upon children 
<BR>in their friendships, but I cannot help but notice that you both stressed the 
<BR>reason for your friendship, the activity that bound you. &nbsp;The common interest 
<BR>you shared. &nbsp;This common interest may have been temporary, but the congealing 
<BR>factor of your association was because of your common love for a thing or an 
<BR>activity or your common need.
<BR>
<BR>The fact of friendship has not changed that much in adulthood. &nbsp;You still 
<BR>call those who are your friends those who have with you a commonality that 
<BR>binds you or allows you to have sympathetic feelings. &nbsp;This is the basis of 
<BR>clubs and social groups - stamp collectors, cheer leaders, canasta players, 
<BR>hockey players, other fraternities and sororities of like-minded people which 
<BR>constitute Human Associations. &nbsp;
<BR>
<BR>Many of you have asked about how it is that you can better promote the higher 
<BR>reality in your daily life. &nbsp;The challenge is to look for openings, while the 
<BR>more zealous begin to attack the problem with evangelical overtones, and even 
<BR>while it may appear too simple, a one-on-one association is still the most 
<BR>effective route to proselytizing. &nbsp;It is still the most efficient method of 
<BR>bringing man to God and thus God to man. &nbsp;This is fortuitous, for not 
<BR>everyone is as gregarious or as popular as those kids you may have looked at 
<BR>with envy in grade school, those who were constantly swarmed by admirers or 
<BR>supporters. &nbsp;
<BR>
<BR>But in those situations where you are in a group because of that group 
<BR>purpose, it tends to constrain you in your attempts to open up the level of 
<BR>communication to include the spirit interest. &nbsp;It's as if society isn't set 
<BR>up to give God an opening, and here is where you feel your responsibility 
<BR>lies, that you would bring truth, beauty and goodness to your more routine 
<BR>affairs and associations rather than to make a public pronouncement or a big 
<BR>noise about ministry. &nbsp;
<BR>
<BR>Well, you're on track. &nbsp;The key is in you, that same key that is in the story 
<BR>about Jesus who would seek the key wherewith to unlock the door. &nbsp;In this 
<BR>parable you can see that he, too, had to seek to find a way to open that 
<BR>door. &nbsp;He was known to have said â€˜knock and the door will be opened unto 
<BR>you". &nbsp;He is depicted as standing at the door poised to knock. You are all 
<BR>standing at the door of your friends, poised to knock on their heart in order 
<BR>to let Him in, in order to open to spirit reality such that they will be 
<BR>personally affected, and it is indeed a fine art form to be able to find the 
<BR>key and open the door such that they will enter into the kingdom.
<BR>
<BR>How would you do this? &nbsp;What is your technique? &nbsp;Each of you have begun to 
<BR>develop a technique that is reflecting a degree of success. &nbsp;Each of you are 
<BR>aware of how you have attempted to approach the spirit in your Human 
<BR>Associations only to have the door slammed in your face, and in these 
<BR>experiences you have been able to review and ponder what it is you have done 
<BR>that is offensive, how you could have done it better, or you have gotten 
<BR>deeper insight into how resistant your fellow is to a new dimension, a 
<BR>thought, or a purpose.
<BR>
<BR>This is not any different than when you were a child and your friend and you 
<BR>had a parting of the ways because of a misunderstanding or hurt feelings. &nbsp;
<BR>Children aren't sophisticated in analyzing a behavior, and they are only 
<BR>concerned about how it can get back to where it was when you were friends, 
<BR>before their reactions or responses to your behavior or your comments caused 
<BR>them to react or recoil. &nbsp;Sometimes the parents intervene on behalf of their 
<BR>child and thwart your attempts to reconcile the friendship. &nbsp;
<BR>
<BR>In this adult life, too, the "adult" of the mortal sometimes interjects, 
<BR>interferes, intercedes on behalf of the mortal and the association is 
<BR>disrupted. &nbsp;The "adult" may be their own intellect, may be their own fears, 
<BR>may be a reflection of their foundations, their own organizational loyalties 
<BR>such as to their club or their church or their political ideologies. &nbsp;And 
<BR>when this happens, the only recourse of the child is to mourn he passing of 
<BR>that moment in time wherein their friendship was whole and go on to a new 
<BR>phase of life, opening other doors to other adventures and experiences, other 
<BR>Human Associations.
<BR>
<BR>The tendency is to stick with your own kind. &nbsp;This is one of the lessons from 
<BR>childhood from the clan mentality. &nbsp;This is a cultural conditioning that 
<BR>comes from antiquity, but it seriously limits your horizon in terms of Human 
<BR>Associations with those outside the familiar. &nbsp;As you embark into 
<BR>individuality and adulthood, it's possible for you then to develop a taste, 
<BR>to encourage the propensity, to seek out that which is unfamiliar, bizarre, 
<BR>or in contrast to that which you have always known, in order to exchange your 
<BR>cultural composition with others. &nbsp;
<BR>
<BR>This ability greatly enhances the opportunity to minister "as you pass by" as 
<BR>you can readily perceive from Jesus' experiences as a youth in the comings 
<BR>and goings of the caravans with their strange scents and sounds. &nbsp;Thus 
<BR>opening the doors of perception into other ways of life and in this wide-eyed 
<BR>wondrous exchange of human associations, there is the wide-open door of 
<BR>amazement and complete sharing. &nbsp;It's in so many ways so much easier to 
<BR>approach the spirit in company of strangers than it is those whose company 
<BR>you have long known and whose limitations are already familiar to you. &nbsp;
<BR>
<BR>Thus there is provided a range of opportunities, depending upon how far 
<BR>afield you allow yourself to go from your home base. &nbsp;The child, Debby that 
<BR>Gerdean spoke of is destined to live a sheltered life if she is of such a 
<BR>nature as to cling so fast to her home scene. &nbsp;The midwayers may be able to 
<BR>provide her an opportunity as a youth to reveal to her an adventurous side of 
<BR>her character, but it will be her Adjuster who leads her into those 
<BR>experiences which will be necessary for her to experience in order to open up 
<BR>to that which is unfamiliar. &nbsp;As is true for all of you who have set out on 
<BR>your path toward perfection attainment.
<BR>
<BR>The field of Human Associations is unlimited, especially today in your world 
<BR>of mobility and technology. &nbsp;Each face on the TV is another story. &nbsp;Each 
<BR>person you pass in your car is a story, a personality, a soul, a possible 
<BR>friend. &nbsp;In conclusion today, I would like to add this element of Human 
<BR>Associations, and that is that the spirit can be fostered without ever using 
<BR>such terms as would be denounced by a mind protecting itself against 
<BR>spiritual propaganda. &nbsp;&nbsp;The presence of God is within you and within them as 
<BR>well, and that communion of spirit may be had, may be acknowledged, and may 
<BR>be encouraged even in the simplest of communal activities.
<BR>
<BR>A moment in time can be made into and realized as a moment in eternity simply 
<BR>by the quality of the sharing that is enjoyed by each of you. &nbsp;An instant in 
<BR>time wherein you mutually share the expression of a child as it crosses her 
<BR>face, and appreciating all the wonder and awareness of a youth coming into 
<BR>its own as a life, is enough to bond your spirits and eventually this 
<BR>encouragement of refinement of sentiment is adequate to support the courage 
<BR>to broach upon other discussions and ideologies that may one day lead to an 
<BR>acknowledgment of our Eternal Parents and a sublime worship thereof.
<BR>
<BR>But as you well know, a pint cannot hold a quart. &nbsp;Best to enjoy the cup as 
<BR>it runneth over. &nbsp;In this way its capacities are made greater for yet more of 
<BR>the living water. &nbsp;In this way, too, you are regarded not as a preacher and 
<BR>not as a proselyte, but as a friend, and friendship is the pinnacle of Human 
<BR>Associations, whether it be a "riding on the bus together friend" or a 
<BR>"marriage partner for life friend" or a variation of all of the above. &nbsp;The 
<BR>supreme compliment Jesus paid his apostles was to call them his friends, so 
<BR>the assignment is to go enjoy your friends, and enjoy new friends as well, as 
<BR>a part of our on-going course in Human Associations.
<BR>
<BR>Thank you for your time today. &nbsp;I return the podium to Tomas.
<BR>
<BR>TOMAS: The realm of friendship is a side-effect of divinity, whether you are 
<BR>conscious of it or not. &nbsp;I would hardly be your friend if Our Father had not 
<BR>brought us together. &nbsp;I just wanted to sit here with my iced tea and ask if 
<BR>you have any questions about anything or have you got anything you want to 
<BR>talk about? &nbsp;It's a measure of friendship to not always want to take the 
<BR>floor and focus the attention on yourself, and so I like to give you the 
<BR>opportunity to express yourself and let your interests be known. &nbsp;In this way 
<BR>I offer myself in a friendly manner.
<BR>
<BR>[No questions.]
<BR>
<BR>Yes, it is possible to be friends in the political arena. &nbsp;It is possible for 
<BR>those of you who are political to also be friends or those of you who are 
<BR>friends to also be political. &nbsp;The reality of politics is not limited to 
<BR>Republicans and Democrats. &nbsp;It is a part of the constitution of any group of 
<BR>entities engaged in a cause or a purpose. &nbsp;Your identification with TeaM 
<BR>inherently involves you in TeaM politics. &nbsp;And this is a part of association, 
<BR>a part therefore of friendships. &nbsp;
<BR>
<BR>The politics of Jesus' time was not only about the Romans and the Jews and 
<BR>the Essenes and so forth. &nbsp;It was about the mental configurations of each of 
<BR>his apostles and disciples and associates. Even though his agenda was an 
<BR>agenda of friendship with God, it was regarded as a political stance which 
<BR>indeed got him crucified. &nbsp;But you do well to be mindful of the politics of 
<BR>others, the individual and independent mind-sets of your associates that they 
<BR>have committed themselves to, consciously or unconsciously, which give them 
<BR>the identification with their mental support systems which help them 
<BR>constitute who they are.
<BR>
<BR>We will have more opportunities to investigate human politics and Human 
<BR>Associations in our adventures into experiencing the brotherhood of man as 
<BR>time goes by and as time allows. &nbsp;This season ahead is astir with celebration 
<BR>plans in honor of Jesus of Nazareth who lived the perfect human life. How he 
<BR>inspires us in his sovereignty today is no less remarkable than his portrayal 
<BR>of Jesus. &nbsp;The lessons that he lived and taught are as poignant in your 
<BR>lesson plans as they were then, and even more so, since it is your life 
<BR>indeed that you are living, and sharing this life experience with the Master. 
<BR>&nbsp;The religious life of Jesus and how he lived it is indeed a curriculum well 
<BR>worth studying and applying to your own applications of your ministry as you 
<BR>pass by.
<BR>
<BR>Enjoy your upcoming festivities and acknowledgments of your appreciation for 
<BR>his gift of nativity to Urantia, a gesture of friendship indeed, that you 
<BR>have the Human Association with the Sovereign of the universe -- you both 
<BR>shared this earth as your material incarnation. &nbsp;
<BR>
<BR>Sort of like riding the bus, together. &nbsp;Wouldn't you say, Gerdean?
<BR>
<BR>GERDEAN: &nbsp;Sure. &nbsp;A lot like that. Thank you, Tomas.
<BR>
<BR>TOMAS: Thank you, beloved friends. &nbsp;See you in our next session. &nbsp;Good 
<BR>afternoon.
<BR>
<BR></FONT></HTML>