<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2769" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><B>
<P>DATE:</B> April 24, 1996<BR><B>LOCATION:</B> Pittsburgh, PA, 
USA<BR><B>T/R:</B> Gerdean</P><B>
<P>TEXTUAL STUDY:</B> Urantia Paper 91<BR>The Evolution of Prayer</P>
<OL>
  <LI>Primitive Prayer</LI>
  <LI>Evolving Prayer</LI>
  <LI>Prayer and the Alter Ego</LI>
  <LI>Ethical Praying</LI></OL><B>
<P>TEACHER SESSION<BR></B>"Good Fortune" (Pearl of Great Price)<BR>"Righteous 
Indignation" (Judgment/Assessment)<BR>Assignment:&nbsp; Learn How to Pray</P><B>
<P>TOMAS:</B> Good evening.</P><B>
<P>Group:</B> Good evening, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I ask you: How did you know it was me?</P>
<P>I am glad to be here with you, and glad, too, that you continue to manifest 
an interest in matters of the spiritual realms and that you, in your altruism, 
grant that we possibly might expand our understanding of our own place in the 
universe in terms of our spiritual evolution and ascension with and through our 
association and under the guidance of our Creator Michael.</P>
<P>How fascinating your discourses have been this evening. I am certain we will 
refer to them again before the evening is out, but I would like to first take a 
moment to discuss with you a thing or two, which I have saved up for such a 
moment as this. I would like to discuss with you Good Fortune.</P>
<P>In bringing up the phrase "good fortune" it is necessary, certainly, to take 
a look at what is fortune, and in a material realm, the reference immediately 
falls upon the material abundance available to humankind, the "fortune" as is 
indicated in your economic system and your arts and so forth, but I am not 
focusing on that fortune. I am focusing on the good fortune of fellowship and 
sonship, which indeed is the gospel.</P>
<P>How is it that some of you have had the good fortune to have come upon such 
concepts as we share, the good fortune of seeking and finding those who would 
share with you such philosophies and ideologies as have been presented in your 
social aspects this evening, such as the Hispanic guru, the Miracles maverick 
and others? The good fortune of sharing the inner life is a fortune which is the 
pearl of great price, for which a man will sell all that he has in order to 
acquire this great treasure.</P>
<P>This treasure is where your heart is, and where is your heart in this good 
fortune? There are many who are aware of the advanced times and would capitalize 
on the advanced movement of spiritual awakening (and to them there is good 
fortune, indeed!), but the good fortune of sonship is a treasure which comes to 
you not by your intellectual understanding of a philosophy or even of certain 
social resonance of acceptance, but that which you hold in your heart as divine 
and worthy of the greatest respect, the highest esteem, indeed, the highest 
price.</P>
<P>I ask you to examine your good fortune to determine if it is a fortune which 
is worth selling everything for its acquisition, or is it a manifestation of a 
social more, a social movement? There are many movements afoot which would 
capitalize on the aspiring spirit-bound personality. Do not allow yourself to 
lead these infants astray by the dazzle of diadems that fall short of the light 
of truth.</P>
<P>Are there questions of me this evening?</P><B>
<P>Mrs. M:</B> Well, I'm confused quite a bit by this lesson. My particular 
involvement with the Urantia Book is not, certainly, an easy thing, because I've 
chosen to be part of the organized church, and so I can't quite put it together 
with the fact that -- I thought I understood you to say, Tomas, that some people 
are going to capitalize on our good fortune of having the Book. But nobody that 
I know is, frankly, interested! Unfortunately!</P><B>
<P>Mrs. P:</B> You interpreted that wrong. </P><B>
<P>Mrs. M:</B> Then please explain it, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Your good fortune, daughter, is that which dwells within you, 
which has given you life and given it more abundantly. It is that spark of 
divinity which is that which you would not forfeit, which you would not trade, 
which you would not sell for it is your own reality. I am speaking beyond books 
and philosophies and movements to that Treasure within. Has this helped 
clarify?</P><B>
<P>Mrs. M:</B> Yes. Yes, thank you.</P><B>
<P>Mrs. Ml:</B> I know I wouldn't want to return to my fear-filled consciousness 
that I have had companioning me for so long that it's -- because it is, I would 
say, the last ten years that I feel that I have been able to experience some of 
the meaning of the answers to questions that I had, and I would never want to go 
back. It is really the pearl of great price. And uh … that doesn't mean that 
anybody knows that we feel we found it. There are many people who are not 
interested in knowing what makes me smile. It's your personal ... if we care to 
tell someone that we think it's a treasure, then it still doesn't make that much 
difference externally except, really, to you. Others benefit from your 
behavioral change, but it is, indeed, a pearl of great price.</P>
<P>What about price? Price paid for? I hadn't thought of that pearl of great 
price. I don't think I've paid a price. I feel just like it was kind of a box 
that I could open and a present was there. I don't feel that I was "paying the 
price" to obtain it. Unless you look at it from the consciousness of the journey 
of all mankind and someone came to you with great experience and wanted to give 
you enlightenment.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I will grasp that and run with it, for indeed, what do you give up 
in order to have this pearl, this gem, this diadem of sonship? What have you got 
to give before you have It? You have fear and pride and ego and consciousness of 
death and prejudice and want. You have all those things which you suffered 
before giving your life and will to the Father, the great First Source and 
Center.</P>
<P>Having attained sonship and awareness of your connection with divinity, you 
then weigh moment by moment the temptations which come your way and pay the 
price of each moment's decisions, either in assuming your path as before or in 
falling prey to a lesser fortune. Many of these lesser fortunes are 
experientially valuable, indeed, and you may rest assured that once you have set 
upon your path you will be reminded of it and given opportunity to return to it, 
and when you have ventured away to the experiential depths and have judged and 
found yourself wanting and have returned again to your Source, your fortune is 
renewed and you bestow then your wealth of joy and eventual wisdom as you go, as 
you pass by, as you learn.</P>
<P>There is an interesting lesson in your text about counting the cost, the cost 
of being a disciple, an apostle, or whatever capacity feel you have to offer. 
Assuredly, your spiritual reward is in your level of commitment. If you have 
committed to the values of family life, you will appreciate and defend and honor 
and enjoy those values. If you commit yourself to a cause with your whole heart 
and your whole mind and believe that this is your calling, then this is your 
treasure and you will give and garner the results of your devotion to this 
cause.</P>
<P>Questions?</P><B>
<P>Mrs. M:</B> I have a question about righteous judgment.</P>
<P>(Before you came, Tomas, we used to invite Nero to our readings. Maybe some 
evening you'd like to do that. In the course of conversation of our reading we 
would ask Nero a question. He was a philosopher, wasn't he? As I recall. Wasn't 
he a philosopher? Nero? Anyway, he would assist us with the -- whatever it was 
we were reading in the book and if we got to going we would stop everything and 
ask Nero to join us and he would comment.)</P>
<P>I was talking about righteous judgment this evening and wondered if you would 
be … or is it too large a subject to make a comment about it?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Judgement is not a good path. There is no righteousness in 
judgment. Assessment is one thing, but reserve your judgments, for they have no 
place in the Kingdom.</P>
<P>How did you intend to be righteous in judging? Are you talking about 
righteous indignation or what?</P><B>
<P>Mrs. M:</B> I think "righteous indignation" possibly would have been a very 
good phrase to use, because we were talking about a human social situation that 
was repugnant and "righteous indignation" would be a justifiable response, but, 
dwelling upon it and letting your energies stay with it very long, unless you, 
like you pointed out, are devoted to a cause of justice or some such version of 
that -- I thought that that was a Biblical quote that Jesus was using when he 
was teaching. He says, "Judge not ...." and you've just corrected us right 
there. He went on to say use righteous judgment, and that was a good reminder 
what you just said was to "judge not" but to be sensitive enough and discerning 
enough that you might come to a point of understanding of what would be 
appropriate behavior when these things come up.</P><B>
<P>TOMAS:</B> You described a discourse you had earlier this evening in 
discussing an individual who was repugnant, and it is not for individuals to 
determine the repugnancy of other individuals. If his acts are repugnant, they 
may be discussed and judged according to the dictates of the sovereignty of your 
government or your mores -- and I believe the instance you discussed was an 
example of your mass consciousness investigating its own mores.</P>
<P>As a follower of Jesus, we are not in a position to judge any individual. It 
is wise to assess, but judgment casts a pall upon the accused and causes 
separation and boundary. In a discussion such as you referenced, there is no 
call for righteous indignation in searching for the motives/intents of your 
fellow beings. </P>
<P>This is a very distorted world. I realize that it is tedious, time-consuming 
and bothersome to look into the souls of the many, and these individuals who are 
on your media whose souls are on parade for the masses to dissect and condemn -- 
and judge -- are resultant from the evolution as it is at this time.</P>
<P>There are many evolutionary steps coming into being, and the study of the 
personality is certainly one of them. As has been said earlier in your 
discourse, there will be those who will need to officially take the time, and 
study each nuance, in order to render a decision, a law, an action affecting 
lives, affecting families, affecting your society, and it is no longer as cut 
and dried as it was in the more materialistic age.</P>
<P>Entering a new age, which involves more thinking, more feeling, more 
rationalizing, more justifying, more discovery of the human condition, 
motivations and so forth, is time-consuming. It is not necessary that everyone 
become involved in this on every level, but it is a part of communication as it 
is becoming. It is a method of communication that can be turned into 
prayer.</P><B>
<P>Mrs. P:</B> Tomas, you were mentioning that we should be very cognizant of 
the fact that the effect that we will be having on other people ... something 
about the dazzle or something? Could you enlarge on that for us just a little 
bit?</P><B>
<P>TOMAS:</B> I would like to remark to the effect that impressionable young 
aspiring newborns are tantalized by glamour, for they are still impressed by the 
ways of immaturity, and whereas more spiritualized beings have within them 
something which the fledgling may not yet be aware, it is cruel to bedazzle them 
with personal inflections of some radiant glory to come. It is hard to express. 
It is better, shall we say, to impress a fledgling soul with your confidence, 
deep awareness and satisfaction, by your calm and sober demeanor than by the 
bedazzling flashing eyes of one "who really knows the truth." Beware of those 
who flash their insights around like gold sheckles. The pearl of great price has 
a deep lustrous sheen that endures. I am having a hard time conveying what I 
would like to convey.</P><B>
<P>Mrs. Ml:</B> Would you be speaking about people who are talking about their 
faith, how people are going to go to heaven or something?</P><B>
<P>TOMAS:</B> No, but that does tie in. You have broadened the palette for me, 
but I do not mean to focus on Christianity exclusively. Anyone who professes to 
"know" is suspect, and so I say to you to consider your good fortune and 
appreciate this pearl of great price rather than bedazzle your children, do you 
see?</P><B>
<P>Leah:</B> When you're speaking of children, do you mean actual physical 
children or …?</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am speaking of fledgling souls who will be coming forth. The 
harvest is great. And as you have within you, each and all, great reservoirs of 
strength, inspiration and guidance, in your attempts to proselytize your values, 
your truths, you will be more effective if you work quietly and surely than if 
you try to promote.</P><B>
<P>Dr. B: </B>What I perceive that you were saying was this treasure ... that 
one can actually stop and accept lesser than the highest.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Indeed.</P><B>
<P>Dr. B:</B> And that wherever one's energy goes, that that's where somehow you 
get caught in the glamour which may be okay because later you might get other 
chances to return to the highest treasure or to examine where exactly you were 
placing your highest treasure. And within the possibility of that ("where your 
intent goes or your energy goes"), you can just fall off sometimes; it's not the 
highest treasure -- which I thought you were saying is a more subtle thing.</P>
<P>And you asked a question: how did we get here tonight and that more subtle 
treasure is this direct relationship with the Father, and to stop off at some 
other, whether it's another movement ... you can get off on some other path. Is 
that . . .?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Very well said. And many of these experiential adventures are 
necessary for your own growth and delightful for your partaking and necessary 
too for the maintenance of civilization. In this discussion of good fortune, no 
matter what approach you take to your spiritual life, it is <I>your</I> 
spiritual life and that is <I>your good fortune</I>. As a promoter of your 
spiritual life, your spiritual reality, it is wiser to quietly promote your own 
values by living and enjoying them than by selling them.</P><B>
<P>Mrs. L:</B> Does this fit into the part where Jesus said don't force by 
dramatic pronouncements, that is to believe, that you should not try to convince 
them, which is a part of the book that surprised me when I read it since the 
church that I was in was always trying to be very forceful in its presentation 
and I always had wondered about that, so is that part of what you are referring 
to?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes; I am not singling out, as you well know, the churches.</P><B>
<P>Mrs. L:</B> It was a style that I learned in the church. I mean I was 
presented with dramatic ideas about God and Jesus when I was growing up and I -- 
that was the style that I was accustomed to, so I was quite surprised when I 
--</P><B>
<P>TOMAS:</B> Perhaps they were followers of John the Baptist rather than Jesus, 
for John was quite vociferous, but Michael was well-balanced and soft-spoken and 
his calm understanding of his relationship with his Father enabled him to walk 
calmly through great trials and difficulties, enabled him to bring great comfort 
and good cheer to multitudes, enabled him to impact and affect adequate numbers 
of peoples who kept his message alive for over 2,000 years.</P>
<P>As followers of Jesus, in your attempts to also affect the lives of your 
brethren on Urantia and subsequently the evolution of Urantia, I point out these 
things that you yourselves may become better teachers and more sincere 
believers.</P>
<P>I will share/impart one thing further with you this evening and that is in my 
assignment to you, my friends. I want you to begin to pray aloud and 
conscientiously. I would like for you to take the plunge and hear your own voice 
address Our Father. I would like to hear this in your group session and in your 
private lives. Begin to ring out your association with divinity. Allow yourself 
to hear your own voice address your God. Acknowledge to others in your society 
(in this intimate society of fellow-believers) that you are in communication 
with the First Source and Center.</P>
<P>It will add tremendously to your strength. Trust me. We may have time for one 
further question.</P><B>
<P>Mrs. H:</B> I'd like to make a comment. I've been sitting here thinking about 
a line of scripture and I was seriously thinking about speaking up about it and 
decided not to and you came around and gave it a definition, and the line of 
scripture coming to my mind was, "make a joyful noise unto the Lord," and I was 
going to ask you to speak about that and you did. And speaking up, perhaps we 
should use a tape recorder to get over the shock of trying this. This is a giant 
step that you've asked us to take. And I suppose it could be rehearsed in 
private and then, spontaneously, it could take place at some other point. Thank 
you.</P><B>
<P>TOMAS:</B> First, daughter, pray alone aloud, perhaps in the back yard, 
perhaps in the car, perhaps in the laundry room. Become accustomed to discussing 
things with God. Eventually and in time you will feel comfortable enough with 
this process of sharing your inner life with God that you will be able to then 
pray and offer thanksgiving in a group setting. It is not a command performance. 
It is a gradual growth. But it will impact you. It is not a performance, my 
dear. It is a vital life-line of reality for you with your Father.</P><B>
<P>Mrs. H:</B> Doesn't it take the same type of surrender to do that, what 
you've described, as it would of willingness to learn to tone? When I first 
heard myself tone I was very uncomfortable with the ugly sound that came out of 
myself, but I was judging myself. What it was, was a rehearsal. It was something 
new so it couldn't come out in its projected -- or I should say anticipated, 
future sound, because that would come with rehearsal. There are some people who 
don't speak up. This would be a good time to practice.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Let me say that toning is a prayer, an attitude but without the 
words and, although it is perfectly acceptable to the Father to receive prayer 
without words - indeed he hears the souls attitude -it is important for you, the 
mortal, to utilize words, for as you read this evening, it is a communication, 
and you think, at this point, in terms of words and so I will ask you to not 
bypass the communication by going directly to toning but to sit down and talk to 
your Father who loves you.</P>
<P>As if you were his daughter and he were your earthly father, sit on his lap 
and talk to him about your day or your problem or your joy or whatever comes to 
mind, for he earnestly seeks to hear you address him. Why else has he splintered 
himself into so many personalities and characteristics except to hear the 
reflection back to himself of your adoration for him?</P><B>
<P>Mrs. L:</B> Tomas, this just really amazes me. I don't know when this 
happened. It must have been within the last month, but I had this exact idea, 
that I should say ... I got the idea that I had to say it out loud. I was in my 
car. I mean, I did it, and it was really a weird thing to do. In the car. And 
now hearing this ... it amazes me that we're now being told to do this.</P><B>
<P>TOMAS:</B> The self-consciousness will pass.</P><B>
<P>Mrs. L:</B> I'm excited about the fact that this will be on paper and it will 
go out to people who need to see it, who will appreciate seeing it in words, 
transcribed.</P><B>
<P>Mrs. P:</B> I didn't know we were going to have THAT part of it done.</P><B>
<P>Mrs. H:</B> My mother's going through this right now. She's been asked to 
describe Reiki to a hospice group. She's ... and she ... it says we are given 
the words, and so if we're given the words, then we are being encouraged to open 
our mouth.</P><B>
<P>Mrs. M:</B> Tomas, is this for everyone? Or is this just for our 
group?</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am not much in a position to instruct the world, but if you are 
my students and you honor your teacher and your own spiritual development, then 
you will experiment with my words by abiding with my suggestion. I am not 
ordering you, any of you. I am asking you to allow yourself to grow through your 
own faith by learning how to pray.</P><B>
<P>Mrs. M:</B> Were you also suggesting that we tape this and have it written 
up? I thought that's what you were saying.</P>
<P><STRONG>Mrs. P:</STRONG> No, no.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I can see that my suggestion has dazzled you (group laughter), so 
I will take my quiet dusty pearl back with me to my own realms and leave you to 
your own realms for now but I will not go before conveying to you how much 
entertainment I receive from my position here with you in your community. </P>
<P>Fascinating, stimulating, challenging, and all the positive adjectives I dare 
muster -- as I could not possibly revert to other judgment.</P>
<P>Blessed be art thou, my friends. Good evening.</P>
<P>&nbsp;</P></DIV></BODY></HTML>