<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2900.2802" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><B>
<P>DATE:</B> August 22, 1996<BR><B>LOCATION:</B> Pittsburgh, PA, 
USA<BR><B>T/R:</B> Gerdean O'Dell</P><B>
<P>TEXTUAL STUDY:<BR></B>Urantia Paper 179: The Last Supper<BR>5. Establishing 
the Remembrance Supper</P>
<P></P><B>
<P>TEACHER SESSION:<BR>The Relevance of "the Well"</P></B>
<P><B>TOMAS: </B>Good evening, friends. I am Tomas.</P><B>
<P>Group:</B> Good evening, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am your faithful companion, again ready to spend a moment in 
time with you in our configuration of fellow believers in earnest. (I will say 
parenthetically and at the outset that this transmitter/receiver this evening is 
not in the best condition. It will be difficult, frankly, for me to keep her at 
bay. I trust, however, that some semblance of sanity and sagacity will 
prevail.)</P>
<P>Indeed, we have been blessed by an abundance of celebratory attitudes and 
gatherings, and the accolades continue throughout your realm. Michael's birthday 
has instilled an air of festivity throughout Urantia, even reverberating through 
the local Universe as your acknowledgement of our Creator Son is noticed and 
appreciated, certainly observed, by the many who observe the development of this 
planet. And as I suggested last week, your party for a Creator Son has not 
disappointed us in its presentation, including balloons and Christmas cards, but 
I will still pursue my assignment. However, given the shaky condition of Gerdean 
this evening, I will not embark upon a lengthy lesson.</P>
<P>It was asked by Evangel recently -- regarding the well -- "What 
representation does the well have?" and I indicated that in our context the well 
would represent the fruits of the spirit and that we would look at these fruits, 
these character traits, over a course of time in order that you might 
personalize the fruits of the spirit and learn to put them into conscious 
practice in your daily life.</P>
<P>But briefly and for perhaps the benefit of our beloved Birthday Boy, the 
person of Jesus, the pride of Nebadon is indeed "the well" itself, for therein 
is the living water, the refreshment of life.</P>
<P>When you read earlier of the washing of the feet, think too of the well, for 
in bathing your own presence in the spirit well, you have washed away your dust 
and debris of the busy lives of the kingdoms of men, the emotional confusions, 
the strivings and the conditionings that you unconsciously carry with you. The 
well, which holds the water of life, is that which will cleanse you and refresh 
you.</P>
<P>It is a simple water, not a sophisticated drink, but pure and wholesome and 
sustaining. When you drink water in the course of a day, remember the living 
water, as you experienced in your communion this evening. It is always a 
reminder of the Master when you think of him as you ingest your food -- be it 
material food, mental food, social food or spiritual food. As you are fed, 
nourished and sustained, it is because of the Creator Son, because of Jesus. And 
as you sit with a friend and have a cup of coffee, or a coke, or a fruit drink, 
have in mind also at that time the wine of the representation of his blood --the 
living water.</P>
<P>There is no thing that transpires in the life of a kingdom believer that is 
not an act of homage and praise to the Creator. Yet, how much of your lives are 
lived automatically! How much of the wealth of life you take for granted! How 
many times the richness of your existence is cast aside as unsatisfactory, when 
indeed your very life is a manifestation of living love! From the well, I ask 
you today to drink of the cup of human kindness. </P>
<P>Dear friends, I will not belabor the moment. Are you amenable to discourse 
this evening?</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Yes, indeed.</P><B>
<P>Hunnah:</B> I'll comment about the parable of the farm. When you said the 
water of the well represented the fruits of the spirit ... and then … are the 
eggs of the girl her worldly provision? When I heard it I was thinking of the 
well as being living waters and her gathering the eggs more of the fruits of the 
spirit. It doesn't really matter.</P><B>
<P>TOMAS:</B> It does not matter, for these allegories are well open to 
interpretation. It depends upon the context of the analogy. I indicated at 
Evangel's first request, that the well … in the context of our course of study 
of character … the well would represent the fruits of the spirit which are, of 
course, products of the living water.</P>
<P>It is also true that the eggs that are gathered in the context of the 
original scenario are inclined toward the gathering of materialism and worldly 
goods that one is sent out by mismanagement to perform as a duty. However, in 
regarding the well as the living water, the eggs could well represent potential, 
in that the eggs have not yet been hatched, and that as you stop by the well for 
spiritual nourishment, you then may go on to reach your potential.</P>
<P>And so these allegories are a way of entertaining your mind, for you are 
clever human beings, and rather than denounce your cleverness as lack of 
character, why not apply your cleverness to entertaining ways of thinking about 
truth, which then makes it palatable for you? As your mind is exercised by your 
own application, you begin to find delight in the process. Your mind begins to 
hunger for riddles that the universe then can offer you cosmic problems for your 
solving, and you have, in the process, gathered great eggs.</P><B>
<P>Iyana:</B> I have a question, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes.</P><B>
<P>Iyana:</B> When one reads all that they can about the Teaching Mission and 
the Urantia Papers, sometimes when we want to speak of it, we cannot speak all 
of it. My question is, when you read all these things, is it stored away? Or 
does it just fade out if you don't keep it exercised, or what? Know what I 
mean?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes. I will give you another analogy, one which I am sure your 
mind can assimilate readily, that being if you have a checkbook with a checkbook 
register, and you write a book of checks and log them with a pencil, you will 
have that record on hand for some months, perhaps some years. But in time the 
pencil markings fade and you will not know, many years down the road, to whom 
you have written checks or what for. And in many cases, what does that matter? 
But if you were to need the information for future generations, it would do you 
well to make certain that the markings were in permanent ink, or that the 
records were so secured as to not allow for fading.</P>
<P>Indeed, that which you absorb into your mind consciously is registered in the 
gray matter, but whether or not it is usable and applicable in your life depends 
upon how much you have personalized the information. It is not easy or 
interesting to convey static, factual information. That is not even true 
communication, and it does not entertain human kindness to barrage your fellows 
with a static overload of data.</P>
<P>But when these truths are made real for you in your own personal life, and 
when you have seen these truths become values, which you have applied in your 
life and in your dealings with your fellows, your reality grows concurrently and 
you are then in a position to easily withdraw your fortune of information for 
the spending on your friend.</P><B>
<P>Iyana:</B> In other words, the more you read and re-read all the truths, and 
read about other people's experiences, the ones who write these truths and so 
forth -- the more you read these truths, the more it becomes impressed in the 
mind?</P><B>
<P>TOMAS:</B> It certainly activates the mind, and any truth bears repetition 
until it is well learned. It is very easy for the sluggish animal mind to resist 
learning and to slough off valuable truths unless and until they are part and 
parcel of their modus operandi of life. And so, simply reading is not 
necessarily making you a better ambassador of truth, but it is making you well 
read, you see. You may then be able to relate to individuals when you hear the 
subject come up about that which you have read, but how do you share your 
understanding of this information with others?</P><B>
<P>Iyana:</B> "Practice what you preach". Is that the expression?</P><B>
<P>TOMAS:</B> There are other expressions, also. One that comes to my mind is 
"walk the talk."</P><B>
<P>Student:</B> Talk the talk?</P><B>
<P>TOMAS:</B> "Walk the talk, as in that phrase about walking in someone's 
moccasins. If you are going to espouse a truth, how well do you know that truth? 
Is it something you have read somewhere and therefore it is the truth of 
another? Or is it a truth that you have assimilated into your own personal 
religious experience and you now have authority to purvey that information? It 
is the difference, you see, between an academic application of information and 
an experiential manifestation of information.</P>
<P>&nbsp;</P><B>
<P>Iyana</B>: Thank you. </P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well, Gerdean and I both chose the character trait of 
compassion of Christ Michael and we both were interested in thinking about it 
and wish you would say a couple of words on that subject for us please.</P><B>
<P>TOMAS:</B> My daughter I would be second-guessing if I were to expound at any 
length on why it would be that two of you in your group opted to prefer a 
certain character trait of the Masters, for among the others of you, it well may 
be said that two more prefer his generosity, while two others prefer his 
friendliness, and so without a thorough survey of the results of your discourse, 
it would be meaningless.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well, I was really interested in your comments about the 
compassion of Christ Michael, what you yourself felt about it when you first 
encountered the story of his compassion. How it affected you and what you were 
struck by yourself -- Tomas, our teacher.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Dear one, I almost feel as if I need to get approval from my peers 
to make the remark that I would instinctively respond.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> That's fine. That's fine.</P><B>
<P>Hunnah: </B>Perhaps that could be expressed at another time.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> We could certainly bring up the subject to our friends in the 
group and we probably enjoy hearing from them if they want to talk about their 
reactions to the compassion of Christ Michael.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I want to say I am not intending to be esoteric here. Part of my 
stance is in deference to the emotional condition of my transmitter/receiver, 
and I do not want to tell tales on her either, so I will again beg off for this 
evening, although, as you understand, compassion is one of the noblest of fruits 
and I do hope to address this with you in depth at some time in the future.</P>
<P>&nbsp;</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Thank you. </P><B>
<P>TOMAS:</B> Thank you.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> In our world we find that it is very difficult for us to 
contemplate those of us less fortunate, so we tend to -- at least I tend to 
separate myself from those unpleasant things as much as possible, but that is 
hardly the way of being compassionate, so I feel a certain ambivalence about 
that.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I have asked you to drink this week of the cup of human kindness. 
It is not to say that your compassion needs to expand abundantly overnight, but 
kindness is something that can be administered (in your language) even to dumb 
animals, and if you were to regard one another, in part, as dumb animals and be 
kind to these lop-eared, big-pawed critters of your brothers and sisters in the 
flesh, you would see it differently.</P><B>
<P>Student:</B> The conference that we were just at ... That was a major 
thing--</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes.</P><B>
<P>Student:</B> ... the compassion of Michael (indistinguishable).</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes. As he hung on the cross, as you understand, his compassion 
was made evident in his plea to the Father that his persecutors be forgiven for 
they acted in ignorance. How compassionate of him to love those who had 
destroyed him! That, of course, is a dramatic but pertinent example of the 
Master's compassion.</P>
<P>It is perhaps even more poignant when you consider the noble offspring of the 
Paradise Trinity in his communication with his apostles in intimate converse. As 
you here sit with one another imagine if Jesus were to be here among you, with 
you at your table, quietly observing as you vie for position in the Kingdom, as 
you neglect to wash each other's feet. How he must then see you and your 
crassness, as well as your dismay in not being ministered to, with overwhelming 
compassion for the full brunt of the human condition.</P>
<P>It is difficult, my loyal students, to have eyes to see and ears to hear, for 
the pain of insight can be staggering, but for the well.</P>
<P>What else?</P>
<P>We all would appreciate a good night's rest. The festivities of late have 
been tumultuous. It is some of that turbulence that I referenced weeks ago that 
we are now experiencing -- the bumpy flight over those air pockets, and although 
it is entirely safe, it is somewhat disconcerting. Such is the way of 
growth.</P>
<P>My precious friends, your honoring of Michael has been registered On High. 
Would, with you, that the Master would pass by and speak with us, but I regret 
that I am not operating in a strong vessel this evening. Believe me, however, 
when I testify that the Spirit of Truth in each of you will recognize that 
Michael, indeed, Jesus, has been with us today, and this evening, and indeed 
now.</P><B>
<P>Student:</B> Thank you.</P><B>
<P>TOMAS:</B> As I make my departure from your realm and send you off to your 
diversions and your rest (with your assignment to ponder the cup of human 
kindness), I would ask for you, on behalf of Lord Michael, to wait and hold 
yourselves Still, in abeyance of His touch. He would visit with you one and all 
in a personal way. Allow yourselves, dear ones, a few moments and I will not 
disturb you in your communications. I will see you next week. Farewell.</P>
<P>(Stillness with the Master)</P></DIV></BODY></HTML>