<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.5730.11" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face="GoudyOlSt BT"><B>
<P>DATE:</B> May 20, 1997<BR><B>LOCATION:</B> Butler, PA, USA<BR><B>T/R:</B> 
Gerdean and Hunnah </P><B>
<P>TEACHERS TOMAS &amp; MERIUM<BR>TOPICS: Friendship Through the Spirit</P>
<P>TOMAS:</B> Good evening.</P><B>
<P>Group:</B> Good evening.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am Tomas. With me is my colleague Merium and a number of 
midwayers. We have finally tucked in the animal and have given space now for 
your higher nature. Allow your puppy-dog natures to rest, indeed, to dream happy 
dreams, while we ascend in aspiration to more elevated happy dreams of the 
spirit.</P>
<P>We appreciated your socialization this evening regarding friendships and take 
heed that your friendship in the spirit is deepening. It is able to deepen 
because of your connection in and through the spirit. It is the spirit that 
unites you, and in this union of souls you are beginning to develop a genuine 
affection for one another. This is the outworking of the primary relationship, 
that being friends with God, and with yourself; now you are able to seek genuine 
friendships with others.</P>
<P>It is said in the text that friendships are an end in themselves, that it is 
not necessary to do anything in friendship other than to enjoy the fact of the 
friendship. If you are to enjoy each other, it is imperative then that you see 
each other through the eyes of the spirit, for in the eyes of the flesh, there 
is always something to interfere with the soul satisfaction that genuine 
friendship provides.</P>
<P>There are, in your culture, many aberrant kinds of friendships -- not really 
friendships at all but a poor excuse for a friendship, and these include 
relationships that are cloaked in cynicism and bonded by gossip; alliances 
against a supposed foe or gender; commitments made for less than altruistic 
reasons.</P>
<P>Friendship, as a result of love born of the spirit, accepts and appreciates 
and allows and enjoys without stipulation, without judgment and with joy. 
Friendships indeed are important, and they are learned as you yourself learn the 
value of a friend. A friend is not there to "fix it" for you, to fill an empty 
space, but to share time and space together in delight.</P>
<P>Friendships may be had among the opposite sex - exclusive of marriage - and 
they may be had in same sex relationships such as was enjoyed by you this 
evening and by other treasured friendships, even the apostles. When you can be 
so fortunate as to bridge the gap and have a friendship with your own blood 
relation, as in siblings or parent and child, you are truly blessed, for you 
have learned how to transcend the roles assigned to you and assume instead a 
position of affection based on Reality.</P>
<P>It is difficult for one to have friends unless they are friendly. Indeed, one 
must be friendly in order to cultivate friendships. But genuine friendships are 
not cultivated normally in the course of a short period of time unless the 
spirit is an active participant, an obvious interceder on behalf of this sublime 
friendship. It is also difficult for those of you who have taken on the yoke of 
ambassadorship to develop friendships with those you would "save," with those 
that you would bring into the kingdom, for until one is <I>in</I> the kingdom, 
wherewith shall you base your friendship?</P>
<P>Temporal matters are a foundation for friendships, certainly, as evidenced by 
millions of existing friendships, but only as they are infused with the spirit 
are they friendships that withstand the test of time and space. A friendship is 
an end in itself. It is not necessary to try to save one who is your friend. It 
is not necessary to attempt to include a friend into your spiritual life, for 
they are there by the nature of the friendship itself.</P>
<P>Jesus has been called the Great Friend for you could discuss anything with 
Jesus and he would understand, he would comfort you and hear you out, and if you 
were open to his advice, he would counsel you well and lovingly. Let your 
friendships then be as with the Great Friend. Merium, would you like to add to 
this discourse?</P><B>
<P>MERIUM:</B> You have been quite thorough this evening. Friendliness is an 
attitude. It is an <I>ideal </I>attitude, like an all-purpose tool. If you were 
to approach the assignment, you would do it better if you had a friendly 
demeanor. [Putting T/R at ease] Friendship is interpreted in time in different 
ways. It is more like wine; it takes on a special quality in time. </P>
<P>There are many subjects written on friendship, many articles on friendship. 
We talk about the subject with you here though you could buy a book and follow 
and you would say, "That's not new! Why would they be talking about that?" but 
you must remember that in our friendship group, we are lightening the subject. 
We are lifting it up and allowing you to see the "new light."</P>
<P>In regard to friendship in time, there is an innocence and spontaneous 
delight as with a child as the child gets older. There is a pact of friendship 
with children as they get older and they rely very heavily on the support of 
friends. Friendships develop by degrees as you journey through your experience. 
And then there is the friendship that develops true "full-bodied," you might 
say, where there isn't any competition; it's as comfortable as a slipper 
sometimes, and yet it needs to be tenderly nourished like any special 
possession.</P>
<P>I do not feel that I need to embellish this subject in particular except to 
say that you have acquired new friends, invisible friends who have come to be 
with you here this evening, friends that you cannot share ... relationships that 
you are unable to share with people in your social realm because they would not 
understand or it would be confusing for them. Children have friends that 
grown-ups and family cannot see, yet they may honor the child's ease of its 
reality and the friendships they are enjoying. </P>
<P>This subject is varied and I don't really have anything I want to say about 
this right now, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Thank you, Merium, for your contribution. It is good to hear you 
through Hunnah again.</P><B>
<P>MERIUM:</B> This is regarding the support system that you have, whether it's 
physical, mental or emotional -- the human sense versus the new reality. 
Recently Hunnah was faced with some information that was making reference to her 
body, and at the human level she was very discouraged, and then in a moment she 
realized that she was not really depending on that part of herself. In the new 
way, her dependency upon a physical aspect was no longer the same, for she knew 
of a greater reality and a greater truth about herself.</P>
<P>I don't know if this will transcribe well, but you all have an opportunity to 
have a similar experience, and hopefully it will not be one that is 
disagreeable, but your trust and your values are not where they were and you 
will be finding this more and more, whether it's an empty purse or if it's 
mental information that you felt you needed to have and you found out you have 
all that is necessary.</P>
<P>This is a subject I am touching on because I would like you all to be 
sensitive to your, as has been said, to your divine inheritance, your discovery 
of a greater aspect of yourself.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Let me pick it up from there, then, for although your friendships 
here are developed and are an end in themselves, they are only as complete as is 
possible in the relationship that lies between you. There are times when your 
friend, your closest human friend, cannot sympathize with one of your belief 
systems or cannot feel sympathetic to one of your opinions, cannot commiserate 
with an emotional point of view. There are moments even in the most intimate and 
dear of friendships that there is a sense of separation, for it falls short of 
the intimacy that will take place as you ascend and as you attain greater 
perfection.</P>
<P>In those moments when you would reach for a friend and you understand that 
your close friend will not be able to understand you or commiserate with you on 
the point over which you wish to hover, herein is the time for you to appreciate 
the quality relationship with the Father, for there are times when your 
feelings, your prayers, lie too deep for words, cannot be conveyed, cannot be 
reciprocated. </P>
<P>Do not feel abandoned by your mortal associates when they cannot attain that 
pinnacle of support for you. Do not feel that they have disappointed you by not 
being as perfect as you would have them be. But rather rejoice in the knowledge 
that the Father has heard you, has commiserated, and has understood. Understand 
you are not alone. Rejoice also in the associations that He has provided for 
you, that He has provided for you to develop. Those personalities that cross 
your path, that you through your friendliness of spirit attitude drew unto 
yourself in the nature of a good-spirited friend.</P>
<P>The phrase "love-saturated soul" rises to the top like cream. A 
love-saturated soul reaches out into the greater consciousness as a beacon, 
attracting those who would see that light, not seeing with the physical eye but 
with the spiritual eye. They will be drawn to you. And so let your spirit light 
so shine as to attract those who would be your friends in and through the 
spirit. This is the foundation of the brotherhood of men and women kingdom 
builders. This is the family of man under God and with God. Quietly let your 
spirit lights shine and also be responsive to the reflection of the Father's 
light in his myriad children, that you might form <I>more </I>friendships. My 
friends, how are you?</P><B>
<P>Iyana:</B> Okay. I'm feeling much better. My body was acting up for a while, 
but now I feel as though I'm back to myself.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Iyana, you are yourself, indeed.</P><B>
<P>Iyana: </B>Years ago I read that a friend is one who knows all about you and 
still loves you, and I always thought that was a very good definition.</P><B>
<P>TOMAS:</B> It is an ideal, of a certainty.</P><B>
<P>Iyana:</B> I have a question, please. It says that we are not to give 
advice.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes.</P><B>
<P>Iyana:</B> However, is it all right to make a suggestion?</P><B>
<P>TOMAS:</B> If they ask.</P><B>
<P>Iyana:</B> If they don't ask for it, then you're just going to be a 
listener?</P><B>
<P>TOMAS:</B> That's correct.</P><B>
<P>Iyana:</B> Okay. Another question. A righteous man. When I used to read about 
righteous men in the Bible, it always seemed to me that they were men who were 
straight and stiff as pokers, who would not bend. Now -- I could never 
understand that. To me that seemed narrow-minded -- now today, is it all right 
to think a righteous man is a man who has good morals and who 
understands?</P><B>
<P>TOMAS:</B> A righteous man is a man who has spiritual poise. </P><B>
<P>Iyana:</B> Um-hum.</P><B>
<P>Hunnah: </B>Spiritual discernment? Perhaps someone who would respond instead 
of react?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Perhaps. Perhaps a righteous man would act.</P><B>
<P>Hunnah:</B> That sounds like an evening's discussion.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I have been counseled that that is so.</P><B>
<P>Hunnah:</B> Because over the years that has been one of my fascinations, that 
word, and a prayerful request was to have "righteous judgment" and I always felt 
that if I had any righteous judgment it was because I had been lifted into a 
state of higher consciousness, and then that would clarify whatever was going on 
for me, that I would be drawn into "righteous judgment." Anyway, I look forward 
to hearing a discourse on that subject.</P><B>
<P>TOMAS:</B> And one day you shall have it. I would like to tongue-in-cheek 
remark that since I have known you, Hunnah, you have been intrigued by one sort 
of judgment or another and so it will require some depth of character on my part 
to deliver such a lesson and I will wait until such time as your righteousness 
has superceded your judgment.</P><B>
<P>Hunnah:</B> Hmmm. That's something to think about.</P><B>
<P>Iyana:</B> Could I make a comment? I've missed not being here to the 
transmissions. As you know, I come when I can. At least I've been doing my 
homework and looking through my past transcripts. I was re-reading Ham 1992 and 
they're the same lessons that we get today. Now, five years, doing the same 
lessons. I know that you don't have any time on your side, but that seemed a 
long time for us. But we are, very gradually, beginning to understand these 
things and I would like to know, is this what you mean by giving us repetitions? 
That finally they will sink in and we will live by them?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Let me project a scenario -- that you are still finding this 
process a form of entertainment.</P><B>
<P>Iyana:</B> Oh, no!</P><B>
<P>TOMAS:</B> Eventually the entertaining aspects of it will subside. You will 
go through a process, then, of becoming impatient with it. You will remove 
yourself from it. And then you will discover your reality has been enlarged. And 
you will return with an attitude of investment. I am not necessarily saying 
"you" personally, Iyana.</P><B>
<P>Iyana:</B> But that is true.</P><B>
<P>TOMAS:</B> But this is true. For many. If not for all.</P>
<P>Iyana: I can read them again and again because it just seems that you miss 
something the first time, or the second time and the third time.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I would like to acknowledge our able ambassador Ham and testify 
that his succinct wisdom has entertained the morontial realms of his students 
more effectively and over a longer period of time than I. I look up to Teacher 
Ham and I am still learning from him today and I am somewhat more advanced than 
you, and so these truths that are emitted, if they have value (which they do), 
you will grow in them each day. Although your growth may be unconscious, if you 
are willing to develop in the spirit, you will develop at an accelerated rate 
because of your willingness.</P>
<P>There are reasons for you to be here, and reasons that you come back. Some 
day you will see why you have chosen to learn in this Teaching Mission. The 
reason will be clear. At this point, we are still working on elementary lessons. 
</P>
<P>I will express a vision (poor word) that Gerdean had recently as she woke. In 
the nether regions of her mind she could see herself clearly as a 5-year-old 
child. She had been hearing the words to a song (music of "Little Brown Church" 
with words adapted), a hymn. I cannot recall the words, but it had to do with 
the house in the Wildwood [off of Wildwood, Elizabeth's house on the hill], and 
it referenced a favorite spot of our teachers. And this song was going on in her 
mind and she interpreted that it was the Teacher, the God Fragment, urging her 
to wake up and do morning stillness meditations and she had a 5-year-old snit 
and told God to leave her off -- exactly like a 5-year-old would do. And I tell 
you true, my children, you are in so many ways these 5-year-old children, having 
a snit and telling God to go away, that you are going to do it your way. And yet 
in your conscious mind and in your superconscious mind you are striving, you are 
working, you are rejoicing, you are attaining, but that small child about you 
each is still a willful child. It takes a long time for that willful child to 
grow up to spiritual adulthood.</P>
<P>My friends, and in many ways my children, I am here to hold your hand and 
sing songs and to tell stories and to plant seeds while you grow up, for I 
cannot make you grow up quicker than you can grow by your own growth 
process.</P><B>
<P>Iyana:</B> Would that be a sort of a message telling us that we should be 
more sincere? more serious about this? That we should give it our all instead of 
lackadaisical?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Iyana, how can I tell you what you have to do?</P><B>
<P>Iyana:</B> Well, I probably know that's what I'm supposed to do or I wouldn't 
say it.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I would point out to you the word "dedication" --</P><B>
<P>Iyana:</B> Yes.</P><B>
<P>TOMAS:</B> — and if you feel truly dedicated, I believe you cannot do much 
more, but dedication is rather whole-hearted, if I understand your 
dictionary.</P><B>
<P>Iyana:</B> We are also to do it with sincerity.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Indeed, you are to be sincere, especially in your relationship 
with Our Father. It is an earmark of truth when we hear sincerity in each other. 
It is soothing, it is comforting, and it is trust inducing to hear sincerity. It 
is real.</P><B>
<P>Iyana:</B> I was reading about Jesus going up to the mountain. For six weeks! 
And communing with the Father. And I mentioned to Hunnah. I was flabbergasted to 
think that he was there for six weeks and here we can barely do our 
half-hour.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I will alleviate your angst somewhat, for although it is true that 
Jesus did go apart often, as you would do well to go apart often to commune with 
the Father, in many of his absences on the mountaintop, he was involved in 
administrative matters of the universe.</P><B>
<P>Iyana:</B> Yes.</P><B>
<P>TOMAS:</B> That chore does not fall upon your shoulders. Your realm, however, 
is as important to you as his is to him, and it would do you well to go apart 
with the Father to discuss the affairs of <I>your</I> realm.</P><B>
<P>Iyana:</B> Thank you. </P><B>
<P>TOMAS:</B> You are blessed.</P><B>
<P>Hunnah:</B> Part of me is thinking I should keep my mouth shut and allow 
Merium something to say, but I enjoy the banter so much that — that's my 
shortcoming. Of late I have been aware of being in almost a state of limbo. Our 
work ethic, I guess, impinges upon my understanding of being about the Father's 
business and allowing oneself to be in a state of rest. I heard a teacher talk 
one time about coming into the Sabbath, meaning that it was a time of rest, 
where you weren't ferreting around for information or looking for stimulus or 
looking for another teaching or ... being restless, I guess. Is this state of 
rest compatible to being dedicated? Do the best you can? I know that's sort of a 
large --</P><B>
<P>TOMAS:</B> Caesar would have you hurry, for it is more profitable for him if 
you hurry, and so render unto Caesar that which is Caesar's, but render to the 
Father that which is His. And are you not His? Is your profession not His? Is 
healing not a part of the Infinite Spirit? Does not the Most High rule in the 
kingdoms of men?</P>
<P>This limbo that you say you are experiencing, infers that you had been in a 
full-bodied place and now you are at a half-mast place and you long for the 
full-bodied communion you had while on sabbatical. I am glad to hear you 
acknowledge that you feel changed, having now returned to the work place, for it 
tells me that you are feeling the lack that was once filled by your soul's 
devotion.</P>
<P>Do not succumb, Hunnah, to the whirlwind of Caesar. Look at the maelstrom of 
the medical milieu these days and hold yourself back from becoming caught up in 
that breakneck pace. It cannot keep up with the many ills. The many ills are 
exacerbated because of the condition of Urantia today, and you here are learning 
how to be the eye at the center of the hurricane. Find your strength in the 
Lord. Indeed anchor yourself in the God of all. It is vital that you remain firm 
in your purpose. It is understood that you will waiver, but, again, you are 
encouraged to be strong. Has that answered?</P><B>
<P>Hunnah:</B> I guess. I'll have to think about it. I just think that I am in a 
place of growth and I can't judge it.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Well said.</P><B>
<P>Iyana:</B> Leah is going to go away next week. She hasn't said a word.</P><B>
<P>TOMAS: </B>I have heard her. Would you care to speak aloud, daughter?</P><B>
<P>Leah:</B> Yes. May I make a comment?</P><B>
<P>TOMAS: </B>Yes.</P><B>
<P>Leah:</B> I heard Hunnah ask about rest and dedication, if they really went 
together, are they compatible. And I heard in my mind that somehow you need 
dedication to rest to allow yourself to recover, and I think that rest with the 
Father is referred to in the Urantia Book as recharging your spiritual batteries 
in worship. I don't know if that's exactly correct, but I believe it...</P><B>
<P>Iyana:</B> I thought it was, too. </P><B>
<P>LEAH:</B> I just thought I would say that, if that's all right. </P><B>
<P>TOMAS:</B> That is all right, and I thank you for your input. And let me also 
state, having been prompted by my able assistant/sister Leah, that the old way 
was to afford the Father time and honor on Sunday, and in the new way, it is a 
matter of honoring him all the time. Do not wait for Sunday to pay homage to the 
Father. Take Him with you wherever you go. It is not always possible for you to 
get away to meet Him on the mountaintop, and so take him with you as you can 
into your experiential valleys. Stop in traffic, stop in the linen closet, stop 
in the ladies room, stop in the produce department, and spend a quality, real 
moment in brief thanksgiving and worship, allowing yourself to become centered 
and renewed in that brief moment in time.</P><B>
<P>Iyana:</B> When Ham spoke, he said eventually we will think of the Father all 
of the time.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Indeed. Indeed.</P><B>
<P>Iyana: </B>Imagine thinking of Him all the time! You wouldn't be worrying 
about anything at all, you'd just be up in heaven; you'd just be blissfully 
aware how wonderful life is.</P><B>
<P>TOMAS:</B> You would be concerned for those who languish in darkness.</P><B>
<P>Iyana:</B> Hmmm. </P><B>
<P>TOMAS:</B> As He is.</P><B>
<P>Hunnah:</B> This doesn't have to be in the transcript, particularly, but I 
was listening to a gentleman who was encouraging people to come into a balanced 
and healthy way of living, and one of the recommendations was to turn off the 
news one day a week. And I was thinking just now about allowing one of the human 
habits to go by the wayside and wither, if it's in our way, and we don't really 
know which habit it is because it's probably not the one that we'd pick; it 
would be the one that presents itself to us.</P><B>
<P>TOMAS:</B> A number of teachers have recommended that you not watch the news 
at all!</P><B>
<P>Hunnah:</B> Well, that's the goal. To wean away the toxic effect of the news. 
And to ... but because we are so enamored with it, that they have you give it up 
one day for a week, and then week two you give it up two days, and it would be 
interesting to hear the conversation that people would be having once they got 
down to — they said, by all means, know what's going on, but --</P><B>
<P>Iyana:</B> You can just read the newspaper. You don't have to listen to the 
television.</P><B>
<P>TOMAS:</B> You may begin by observing the excitable nature of the 
presentation. It is hype -- an emotional hype -- and emotions are exhausting, 
and so you become addicted to this hype which exhausts you.</P><B>
<P>Iyana:</B> You know, Tomas, it's just as if you were sitting here at the 
table! I know that you're coming through Gerdean, but it's just as if you were 
here. Isn't it wonderful?</P><B>
<P>Hunnah:</B> Problems don't change. We all live in a situation (well, most of 
us do) where the wheat and the tares are, and it's back to friendship. There are 
different levels of understanding. When you're living with someone whose 
appetites are not the same as yours, it's a challenge.</P><B>
<P>TOMAS:</B> That is the state of mankind.</P><B>
<P>Hunnah:</B> It's a full circle here, our conversation, but that's the art, I 
guess, that we are developing.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I will refer you again to the quality of letting your light so 
shine. It may not be seen in your back yard, but it may be seen miles away, and 
then you have given off your light. Indeed, your lights do shine often into the 
cosmos, even unto Havona.</P><B>
<P>Hunnah:</B> That sounds so — </P><B>
<P>Iyana:</B> Isn't that wonderful?</P><B>
<P>Hunnah:</B> That sounds so incomprehensible. But thank you. That sounds like 
a fairy tale.</P><B>
<P>Leah:</B> I have a question. </P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes, Leah.</P><B>
<P>Leah:</B> I was wondering. When you were giving the lesson, before, you were 
talking about, I'm not sure of the word you used, — attempting to be an 
ambassador, and then you draw people to you, but sometimes the people become 
dependent upon you. Obviously because you allow it --</P><B>
<P>TOMAS:</B> One moment. That is not true. It is not that you allow it. It is 
that they have seen your light and they hunger for it and they feel that they 
can sustain themselves through you. You have allowed nothing but that your light 
should shine. Their devotion is misdirected. Re-direct their devotion to the 
Source, and do not assume it as adulation for yourself.</P><B>
<P>Iyana:</B> That's interesting. </P><B>
<P>Hunnah:</B> That's helpful.</P><B>
<P>Leah:</B> Yes. I was speaking more in the material realms. I was just ... The 
word "adulation" has got me at a loss here. I understand what the word means, 
but I'm just saying that...</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am sorry I interrupted your train of thought.</P><B>
<P>Leah:</B> The words are difficult but, you talked of friendship, and 
obviously ambassadors should be friendly, and...</P><B>
<P>TOMAS:</B> May I? </P><B>
<P>Leah: </B>Yes.</P><B>
<P>TOMAS:</B> An ambassador is not necessarily friendly, for he is not seeking 
friends so much as Reality, and not so much for himself as for they. Once they 
have been brought into the kingdom, then a friendship is possible. He is not 
selling something; why should he be friendly? If he is a love-saturated soul, he 
is allowing the Father to speak through him and say those things that the spirit 
would say. This is not the same as being friendly. Obviously he is loving, or 
the Father would not be able to speak through him. But friendliness is an 
offshoot, a side effect of a love-saturated soul, and so he is not seeking 
friends so much as he is seeking, yes, converts.</P><B>
<P>Leah:</B> I think I misrepresented myself somehow.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Not necessarily. I am intrigued and I keep interrupting your train 
of thought, but on the other hand, this is an exchange.</P><B>
<P>Leah</B> (Laughing): Okay. An example, okay? Of the Red Cross. And there are 
people in distress, and you have a friendly attitude. And you also want to go 
maybe a little bit further and help out where you can, and then if you were 
friendly to people, especially the downhearted, I don't see it so much as 
seeking a friend as sharing something with someone.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes. I agree.</P><B>
<P>Leah:</B> I don't think I presented that -- I give up.</P><B>
<P>Hunnah:</B> When you are friendly within yourself, then that part sort of 
takes care of itself. And when you deliver the service, there is something about 
your demeanor that allows a person to be comfortable. When you used the example 
of Red Cross, we're talking about what civilized man does for each other, and 
enlightened man serves two ways: enlightened man serves at the physical level 
while he carries his Life, which is a form of God. An attitude goes out that is 
something extra and it uplifts those whom he helps. Enough said. I don't know. 
I'm talking for the sake of talk. I don't know.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Beverly is friendly. Hunnah is a friend.</P><B>
<P>Hunnah:</B> Oh. Now that's ... You could say that about anybody at the table 
here. It puts it in a different light. Thank you.</P>
<P>Oh! Our worldly associations don't know about these names, so if Mary Kay 
goes down to the local activity and does charitable work, she's known as Mary 
Kay, but she releases the Iyana aspect of herself into the work.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Let us suggest that Iyana goes into the environment and acts like 
Mary Kay so that they can relate.</P><B>
<P>Hunnah:</B> Oh. All right.</P><B>
<P>TOMAS:</B> In this case, Iyana the daughter of God, is acting in conjunction 
with the Conjoint Actor, the Infinite Spirit, and she is presenting Our Father 
to her arena as Mary Kay so that they know, so that Iyana can present the 
Father's fruits to His children.</P><B>
<P>Iyana:</B> I had an experience with this woman. I'd never met her before, but 
she started to tell me all about her problems and I had similar problems so I 
gave her advice, or I suggested that she do what I did, and to me that isn't 
giving advice; that's just being helpful … because I'd been through that 
experience.</P><B>
<P>TOMAS:</B> You had shared your experience.</P><B>
<P>Iyana:</B> Yes. And it was helpful to her because she hadn't seen it that 
way.</P><B>
<P>TOMAS:</B> You spoke from your authority.</P><B>
<P>Iyana:</B> Yes.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes.</P><B>
<P>Iyana:</B> But that is why we look back on our lives and realize we have been 
through these things, as other people are going through. We can show compassion 
to them and give them understanding so that they will feel better with their 
problem.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes. One moment, please.</P>
<P>Iyana: I want to thank you, Tomas, that I was able to be here tonight and to 
discuss things with you and to have you show me ways that I can do 
things.</P><B>
<P>TOMAS:</B> It is most fortunate that we are brought into fellowship 
regularly, yes. It is a gift, this friendship that we share.</P><B>
<P>Iyana:</B> Hunnah calls this Dear Abby.</P><B>
<P>TOMAS:</B> There are many who disdain the Teaching Mission because often it 
appears to be relegated to Dear Abby or group therapy or less than the ideal 
that the Teachers proposed in the beginning.</P><B>
<P>Iyana:</B> No-no-no. Her "dear Abby" meant that the problems were so minute. 
Like they would write to Abby. Not what you were giving.</P><B>
<P>Hunnah:</B> I agree with both of you. This is definitely something that 
bothers some of the people that are in the group, but this reminds me of a song 
from "My Fair Lady" — "Don't talk of love, show me!" -- and we're talking about 
"show me how!" I don't want to talk about it anymore; I want to live it! And 
that is what holds me close. Talk is just too cheap.</P><B>
<P>TOMAS: </B>Indeed.</P><B>
<P>Iyana:</B> I have respect for the Teaching Mission and we were just being a 
little facetious.</P><B>
<P>Hunnah:</B> And thank you for your patience.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Merium is asking to come through this vehicle. One moment.</P><B>
<P>MERIUM:</B> Hello again. I just wanted to come back on-line for the exercise. 
I am eager to put in my contribution as you well know and I don't want to lose 
connection with this T/R in light of my association with Hunnah. It is a well 
known practice in other communities that the teachers are prone to pop up 
anywhere, but in-as-much as you are dependent largely on Gerdean for teacher 
contact, and now Hunnah to some extent and a smattering here and there (hello 
Jay-Orzj), I operate thus, but I encourage you all to learn as you can and if 
you can.</P>
<P>Tomas made a remark earlier about when your light so shines that people come 
to you and you allow them to cling to you and the analogy is too close to go 
unnoticed, for he said that you must refer them to the Father, to the Source, 
and not to continue to come to you, and so those who might, might say that 
Gerdean, and perhaps Hunnah now, are self-deluded and self-seekers of glory, for 
the students come to the teachers that they provide.</P>
<P>And again I will offer up the same advisement, and that is that you need to 
go to the Source, to the Source which resides within you, within your own 
capacity for discernment and for absorption of reality and truth. You have 
within you that truth, beauty and goodness, which is of the Father. As you share 
your understanding of your intimate relationship with the Father, you are 
practicing those things that you merely listen to when you hear Tomas or I 
speak.</P>
<P>However, we are here to be your friends and to be helpful as you yourselves 
come together to be friends and to be helpful to each other. And so we keep this 
in perspective. It is the Father that we ALL turn to for the ultimate lessons 
and the ultimate prize.</P>
<P>Well, how wonderful again to visit with you and to see you here in this 
delightful group. I look forward to our next gathering. It is always a great 
pleasure for me to be able to contribute to this developing community. So 
long.</P><B>
<P>Group:</B> Thank you for coming.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I cannot top that, and so I will allow Merium's words to be the 
cherry on top of our discourse this evening. I will see you when I see you. Stay 
in touch. Farewell.</P>
<P><STRONG>Group:</STRONG> Thank you. Good night.</P></FONT></DIV></BODY></HTML>