<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.5730.11" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face="GoudyOlSt BT"><B>
<P>DATE:</B> June 5, 1997<BR><B>LOCATION:</B> Pittsburgh, PA, 
USA<BR><B>T/R's:</B> Gerdean and Hunnah</P>
<P>Textual Study: Urantia Paper 9: <STRONG><BR></STRONG><B>"Relationship of The 
Infinite Spirit to the Universe"<BR></B>Reading from Part IV: Page 1898 on 
<B>Divine Forgiveness</P></B><B>
<P>TEACHER SESSION<BR>TOMAS, MERIUM and ABRAHAM<BR>Topic</B>: <B>Walk in Beauty 
</P></B><B>
<P>TOMAS:</B> Hail fellows well met. I am Tomas. How wonderful to be with you 
this evening.</P><B>
<P>Group:</B> Good evening. Thank you.</P><B>
<P>TOMAS:</B> We have been invigorated by your camaraderie this evening and by 
your guests. Might I prevail upon you, Elizabeth, as our esteemed hostess, to 
introduce your lady friends to the Teaching Mission?</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well, this is the lovely Jane M. and this is Wendy W., and 
they're good friends of each other and I hope they'll continue to be good 
friends of ours. Jane is a friend of my son, John. I must say I certainly, in 
this case, have enjoyed his choice of friends.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Jane and Wendy, welcome. I will not make clever remarks about 
Peter Pan, (group chortle) but you will indeed find that as you ascend in the 
order of daughtership you will become younger and not older. What a marvel! What 
a miracle provided by the Trinity. This is not to say that you do not mature, 
but this meddlesome problem of feeling decrepit and useless is history. Your 
youth and energy are immediately apparent and appreciated, but even more so is 
your sincerity and your integrity.</P>
<P>Both of you have worked diligently in your paths in order that you may be 
here today, not only that you may be here today with us, but that you be here in 
spirit actuality. Your souls are refreshingly viable. Your approach to your 
destiny has been solidly dealt with and grasped. The results are the riches that 
you pour forth into your arena, and this arena this evening has been the 
recipient of your bountiful and divine deed, thought and word. Welcome.</P>
<P>We also greet Leah back from the United Kingdom. Welcome home, 
daughter.</P><B>
<P>Leah:</B> I'm glad to be here.</P><B>
<P>TOMAS:</B> And, of course, welcome to all my trustworthy and loyal daughters, 
pupils. We have been attempting to assimilate the concepts as set out in <U>The 
Urantia Book</U> in terms of your own personal experience and we have had a 
lengthy and leisurely look at how it is that thought, word and deed operate in 
your own life -- your own life being a potential microcosm of perfection here in 
your realm as the Paradise Trinity are perfect in Their realm.</P>
<P>We have paused to consider self-mastery, for in that moment when word and 
thought connect and you begin to feel activated by the spirit, it will affect 
your behaviors and your approach -- depending upon your motives -- and so, 
looking at self-mastery, we have a way of looking at motives; indeed, is the 
motive to serve and to be a part of the Paradise pattern of perfection? Or is it 
for self-gain? Or many of those myriad mortal conditionings that flesh is heir 
to?</P>
<P>For many weeks now we have paused at the threshold to perceive what our 
motive might be in that moment when we act. The question now is: what kind of 
act are we talking about? -- Actions that you can undertake as a result of your 
thought, your word, and now your deed to be a co-creator in this undertaking of 
kingdom-building and perfection attainment. Most assuredly a guideline is that 
which is an element of the Father: truth, beauty and goodness. If you are 
emitting truth, beauty and goodness, you are surely doing His will.</P>
<P>Last week we discussed this same concept and I ended my "lecture" with the 
sentence: you are giving birth to your soul. It is your soul that is potentially 
immortal, and as you choose to act for truth, beauty and goodness, your soul is 
reaffirmed. The soul becomes more real and therefore <I>you</I> become more 
real. It becomes more and more difficult for you to "backslide" into your more 
primitive behavior patterns, for your soul has an integrity that precludes 
error.</P>
<P>Granted, when you are, as they say, "hungry, angry, lonely or tired" you can 
revert to the lesser way, for the human animal is cantankerous and needs much in 
the way of self-mastery. And so herein is the value of learning to love 
yourself, to take appropriate care of yourself, so that you are not ruled by 
your animal nature, but rather that you can allow your higher nature to run the 
show, to hold your animal in check.</P>
<P>I hear some of you say, "Well, that doesn't sound like fun!" Au contraire! It 
is most enjoyable. But it depends a great deal upon what you perceive "fun" as 
being. <U>Beauty</U> is certainly fun, for it is satisfying and thrilling; it is 
exciting; it is dazzling; it is soothing, pleasurable, titillating and so forth. 
<U>Goodness</U> can be construed as abundant and earthy and robust and sensual 
and hardy and hearty and any number of well-rounded qualities. And truth? 
<U>Truth </U>is piercing, dynamic, exciting, scintillating. And so these truths 
truly are fun. More fun, if you think of it, than their earlier, lesser 
understandings of fun. Now, too, you have an entire galactic community inviting 
you to join them in their fun.</P>
<P>I know my companion, Merium, is delighted that I have finally come around to 
having a good time! (Group giggle) Perhaps it is because of these comely lasses, 
(More giggles) but it is also because of the fact that living a life in 
accordance with the Father's will is the most enjoyable and satisfying and 
liberating way of life there is!</P>
<P>On that remark, I conclude my remarks and allow my colleague to contribute 
her vantage point.</P><B>
<P>MERIUM:</B> Good evening. I wish also to welcome our guests. It is as if they 
are not guests, they are part of our family. We have been in contact with all 
who are awake. They do not all know it consciously. I feel as if we have a party 
here and I will place flowers on the table.</P>
<P>My subject this evening will be one that I hold closest to my heart and that 
is beauty. It does not have to be a tangible beauty; it can be the beauty that 
we discover when we find ourselves functioning as we hoped one day we would. 
There is an excitement in this self-discovery of the ability to be far more than 
we ever hoped or anticipated we ever could. It is beautiful to know that we 
contain the <I>courage</I> that would be there when we wanted it. It is 
beauteous that we have the warmth of <I>understanding</I> that we have acted 
appropriately. It is beauty when we feel ourselves following through 
instinctively with a generous gesture.</P>
<P>We are living in a day and age of great self-consciousness. There is a 
self-consciousness of trying to make ourselves what we wish we could be, and 
there is often an experience of finding that you are allowed to discover that 
you are becoming what you hoped that you could be. <I>I</I> hope that as I speak 
to you that there will be a gentle, collective recollection going on in you, as 
if you were slipping favorite photos from your memory bank. And they are not 
perhaps the photos of years gone by, but current photos of what is going on in 
your activities of daily living. </P>
<P>After you have come to the end of your day, before your evening quiet -- 
perhaps you have a habit of reflecting about how the day went -- (and it's 
alright not to beat on yourself if it was not a terrific day or that you did not 
function at your best), but you have the satisfaction of knowing that tomorrow 
might come along better. </P>
<P>In Hunnah's memory she has a little book where she wrote that her purpose was 
for beauty. There are other words that surround that statement, but that is one 
of the qualities of our many purposes, for our many goals, for the development 
of our personal experiences — the enlargement of compassion when someone does 
not react well with you -- (may it) be so satisfying to you that it too falls in 
the category of what beauty is.</P>
<P>A loss of self-consciousness is a lightening-up. It allows you to travel into 
areas where you could not have ever dared enter before. You allow yourself to 
meet people quite unlike yourself. There is a confidence that allows you to ease 
into situations that before, with conscious shyness, you would have passed 
by.</P>
<P>I hope that as you go forward into your week that you will allow yourself to 
reflect at the end of the day -- not scrutinize; it is not the same. The moments 
will make themselves known to you and it will be fragrant as a flower, a handful 
of flowers that you might pick on the walk.</P>
<P>Please do not be hard on yourselves, especially our young ones here. You are 
now entering the greatest part of your new life and that is a resting in your 
newborn self-confidence of the reality of your true being, and when you carry 
this acceptance of this new reality of your true self, you are indeed entering a 
state of rest. Your learning will expand. It is not a burdensome task. You will 
dine on the opportunity and it will be brought to the level where you can 
understand.</P>
<P>We have Hester here who has many years. She has this tremendous mother lode 
of memories, but she, too, is developing a new sense of what is important; her 
new moments will teach her. Life is ever new. You do not have to carry a heavy 
weight of yesterday, but the lightened freshness of the new day.</P>
<P>Hunnah has a very nice memory, and I use it because it is very, very 
important to her. It is simply (to make a story short) that if three days go by 
and you cannot share with yourself or another the glory of the living-ness and 
awareness of this new reality in you, then it's time to get to work. Go home. 
Climb up on the Father's lap. Let the Mother tend to your needs and bring you 
back to joyous learning, joyous walking the walk, effortless appreciation and 
the innocence and openness that is permitted when you know and live as you truly 
are, a child of the living God.</P>
<P>I've rather enjoyed myself, Tomas. (Group giggle) </P><B>
<P>TOMAS:</B> I am glad, Merium. Thank you. We arc having fun now, yes? </P>
<P>MERIUM: Yes, we are. We are passing the feather back and forth.</P>
<P>TOMAS: Thank you. The floor is now open for questions or commentary.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well, I guess I have a question. I get confused when we start 
examining our motives, because I'm remembering a part in the Book where Jesus 
was talking about self-examination and I would like you to clarify this for me, 
if possible. Did I make my...?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes. I am aware of your point, and I am familiar with the point of 
reference, but as you grow, as you reflect upon your learning experiences, as 
you look at experience and determine that you could have handled it better and 
that next time you hope to do a better job, this is, in essence, a 
self-examination. It is another opportunity to be aware of an aspect needing 
attention toward self-mastery. It goes to your motives.</P>
<P>Granted, you enter the situation desiring to serve, for it is inherent in you 
as a child of God to want to serve. As you avail yourself of the Father, as you 
are affected by the Son, as you are activated by the Infinite Spirit, you will 
act. But if you are aware of what it is you aspire to do, you will act more 
effectively.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> But I'm still confused about how that is the same as starting 
to examine your motive. If I'm reviewing the day and I think I'm going to do a 
better job with something the next time, I-- </P><B>
<P>TOMAS:</B> Let me give you an example. Humanly speaking, you are in a 
situation; you look at it. You aren't completely happy with the results. They 
did not ring with clarity. They did not reverberate with appropriate harmony. 
There was not the Spirit of Truth that you had hoped. And so you look and you 
review the situation, the interaction, the response, the stimuli, the dialog, 
all the conditions, and you see what you brought with you, and you look to see 
if perhaps in your motives, there may have been tucked away in some dark corner 
a small fragment of superiority or a dark shadow of vindication or some 
imperfection of character.</P>
<P>It is not to say that you are to beat yourself up about it, no, but now that 
you see that had you not had that motive underlying, it may not have been 
discolored. We are speaking of the human animal, a highly conditioned human 
animal that functions in an extremely complex society.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well then, what was Jesus saying, then, when he said something 
about avoiding self-examination. Now, how does that differ? I'm confused about 
that.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I agree with you, Elizabeth, you make a good point, for the Master 
himself would say, "Just do it, and don't worry about the results. Let the chips 
fall where they may, for God has got all things in hand and if your desires are 
to serve Him, then you are doing fine." It is in our understanding of the desire 
to do His will on which I am focusing a certain amount of attention, such as the 
self-mastery aspect.</P><B>
<P>MERIUM:</B> May I interject?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes, Merium. Perhaps you can assist.</P><B>
<P>MERIUM:</B> When you are observing the personality -- You all have been 
through this self-examination. I am going to encourage you to do it ever so 
lightly. In the past I have asked to help, or have hoped I could help you to 
focus on serving the one Life, the truth of your Being, and it is sort of a 
tares and wheat principle, that when you focus on the purpose of your being and 
the qualities of your Godliness, that which is a quality within your developed 
personality that you do not like or is bewildering to you or you wish it would 
stay at bay, it will be starved out.</P>
<P>Remember, all of the development of your personality is to reinforce the 
personality that you interact with on a daily basis. It could be the lingering 
effects of the teaching of the parents; it could be the demands of the business 
in which you may find yourself; it could be in the new role perhaps, how a 
mother should be, how a wife should be; and this could go on endlessly, and you 
could be like a cat, constantly grooming yourself, pulling out snares and more 
washing and washing and washing.</P>
<P>What I would like to encourage is this idea of rest. You do not have to dwell 
upon your progress for the tiresome task of observing the upside when it is the 
glory that you are tending, like a fire within yourself, and as you interact 
with people and as you let this develop within yourself, your behavior toward 
them will be appropriate, and you can literally take no thought. If the force of 
the external situation is powerful enough that you, in this delicate state of 
being, back off and perhaps feel fearful or pulled in by the gravity of their 
powerful personality that is not of your vibrational frequency, you can pull in, 
like our friend described, and ask for help.</P>
<P>There is too much perfecting and grooming of the external personality that is 
being greeted to the public because if you look over history, the social way to 
be is constantly changing. It has gone from stiff and proper and meticulous to 
excessively casual and coarse, so you have to allow yourself to know Whom you 
are going to serve, and will you be tending to the fire in your heart or will 
you be outside polishing new white coating on your exterior to cover the 
blemishes?</P>
<P>I don't mean to be harsh, but it's a working thing that you have been, a 
tiresome one, this self-examination. What is going to go will be brought to your 
attention and how to attend to the challenges in a light way. Has that 
helped?</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Thank you very much, both of you.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am reminded of the Master's instructions to teachers and 
believers, and he admonished that it was necessary to have tact and tolerance 
and that we must learn to prevail with others. And surely in developing tact and 
tolerance, indeed in developing and fostering all the fruits of the spirit, you 
must apply some examination to your own personage. There is not much more that 
humans like to do than pay attention to themselves, one way or another. It is 
fruitful to know yourself, that you may be more effective in the field.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> I see. Uh-huh.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Remember, too, that you are speaking to an old cultural 
anthropologist. I am conditioned also, you see, to study behaviors of peoples, 
and so this fascinates me. Do not think that I garnered my credentials 
academically only, no, but by also studying myself. I am not asking you to 
psychoanalyze yourself, for you are not necessarily becoming a psychologist, but 
as an active religionist you will be acting (Did you hear that? "Acting") and 
interacting with other religionists, other individuals who are sons and 
daughters of the Father, and so you learn to prevail with men and sometimes this 
means you need to do some examining of yourself in terms of your arena.</P>
<P>It is <U>not</U> necessary for you to examine yourself in terms of your worth 
for God. You do not need to do penance, do sacrifice, wonder if you are worthy 
of His love or of eternal survival. This is incorrect examination, for you are 
not qualified- to make that determination. This kind of self-abasement is 
damaging. By the same token, the potential exaltation of ego also is unnecessary 
and undesirable. That is an incorrect examination.</P>
<P>But examining how you react or respond to life, to your culture, to fellow 
believers, to the matters of life at hand -- this is the stuff that life is made 
of; this is the meat that feeds the kingdom builder; this is what whets the 
appetite for the ascent, for with each self-revelation and/or divine revelation 
comes increased truth, beauty and goodness within yourself and within your realm 
and within the Father's realm, which is what -- way back in the beginning -- you 
resolved you wanted to do. Make it so.</P>
<P>Elizabeth: I remember that when we did the fruits of the spirit, it was a 
kind of an examination itself that was rather different for me, in a sense, 
because I was striving to achieve those fruits occasionally in my life. I 
certainly was not able to implement them as much as I would have liked to, but I 
did achieve that occasionally, and that was why I really was so happy we did 
that, because that was one way of looking at one's behavior, I felt, in a very 
positive way -- for me, in any case.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Indeed, for everyone concerned. For as everyone makes strides 
towards perfection, everyone else benefits. Do not cease your efforts to prune 
your branches, to fertilize your soil, to reach for the sun(/Son), that you 
might bear fruit, fruit of the spirit.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well, this study of personality seems to be a kind of a 
looking at oneself, too, because in looking at others and enjoying them, you 
also then look at your own personality and you enjoy it, which is something 
rather new in the Christian way of doing things.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am not particularly affiliated with the Christian way of doing 
things. Perhaps you would like to educate me.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Well, of course, it's something we are trying to throw off 
here. You know, of course, Tomas, how we were brought up with all of this thing 
about ... original sin, I suppose, ... so much a part of us and our society 
that, to be released from it is so wonderful!</P><B>
<P>TOMAS:</B> Surely it must rankle them, then, when they see you walking so 
tall and filled with the Holy Spirit. </P><B>
<P>Hester:</B> If they can see it!</P><B>
<P>TOMAS:</B> Most assuredly their Thought Adjuster is resonating frantically 
within.</P><B>
<P>Hester:</B> True.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I don't know that is true. I don't know that a Thought Adjuster is 
ever frantic. That was an inaccurate descriptive adjective.</P><B>
<P>Hester:</B> Well, maybe it was a poor choice of words, but my reaction to my 
Thought Adjuster is that it is pretty active, and it has a way of slapping me 
around a little bit on occasion.</P><B>
<P>TOMAS:</B> It is sometimes necessary, if only to get your attention for your 
own good. Did we not gloss upon, this evening, a reference to "hammering out" 
something? Justice?</P><B>
<P>Elizabeth:</B> I think it was mercy, but I'll look at that part again.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Are there any other questions?</P><B>
<P>Wendy:</B> A thousand of them, but I didn't write them down.</P><B>
<P>Elizabeth:</B> Start with one.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I once had a session with a young woman who was very eager to meet 
with the spirit guides and when I asked for questions, she said, "Well, I had 
several when I was in the shower." (Laughter) That did me no good, but I know, 
however, that you are filled with questions and with wonder. It is not unnatural 
for you to not know quite what question to ask. Even my more advanced students 
are still stumbling to formulate their own souls' questions. I get lots of 
curiosity questions and some "intellectual" questions, but the greater, soulful, 
far-reaching, meaningful questions emerge as a result of our compatible 
discourses.</P>
<P>This is one of the reasons I have been urging my students to learn to 
communicate on a more substantial, in-depth level than they are accustomed to, 
for true communication can take place if it is given the opportunity. Not only 
does the external personality seek to be seen and heard, but the indwelling 
Thought Adjuster also needs your personality, so that it may express itself. And 
this is the basis of the marriage between you and your Thought Adjuster that 
evolves your own soul. You grasp onto the God Fragment and it works through you 
for personality expression. How can it express itself if you will not work with 
it, if you cannot recognize how it feels, what it sounds like, what effect it 
has on others? Many times our more substantial lessons are gotten to by -- what 
would you say, Merium? -- coming around to the back door to get in?</P><B>
<P>MERIUM:</B> In my case, I would like for you to think of the back door as the 
myriad opportunities to accept any situation and know that at hand there is a 
proper response. I was thinking -- I should say I was putting up with Hunnah's 
eavesdropping on this conversation -- and it is, perhaps at her request that she 
who doubts the validity of my talks sometimes -- because she feels that our 
personalities are, in some ways, so much alike and wonders if her personality 
doesn't color my delivery … and it is true that it does happen, just as the 
personality of Gerdean colors the expression of Tomas' ability to teach … back 
doors are for neighbors. Back doors are short-cuts for friends.</P>
<P>It is true that there is one way to go and that is through the sincerity of 
the heart, and once you have made this established journey, there are back doors 
and side doors and those for your convenience, because you know now where you 
live! And there is no classic, sworn way that you have to be taught or how you 
must live within the framework of this discovery of Coming Home.</P>
<P>Every one of our talks involve the new and living way entering a conditioned 
way, and lofty ideas of truth being applied into the arena of your established 
habits. It is like bringing home a guest to dinner. The people at the table 
being your familiar world, and the guest, perhaps, being the Christ of your new 
intentions that you wish to expand.</P>
<P>And part of you feels divided. You hope this family that you have acquired 
will like this new fellow or friend and they do not know that you pay such total 
allegiance to this Christ that you have invited home to dinner, into every 
aspect of your life, that you are constantly, constantly being influenced by the 
opinions of your elaborately-woven life-style. And many of these patterns that 
you have woven, you must keep. So you are hoping that your new friend, this 
Christ presence, will allow you to keep some of these patterns that you have 
already woven, and others, weak threads in your pattern, will wither, dry up, 
and dissolve. They may be relationships or ideas.</P>
<P>So what I am touching upon here is a total freedom for you, as you evolve and 
experiment with your conditioned behavior and with the aura and fascination of 
the new expression within the framework of the old. Hunnah is looking forward to 
reading this paper. I am looking forward to Hunnah's humbleness. And I want to 
thank you for inviting me back in, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Thank you, Merium … <I>and</I> Hunnah.</P><B>
<P>Hester:</B> Tomas, I have a question.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Yes, ma'am.</P><B>
<P>Hester:</B> I'll sort of blurt it out here so I can get it right. In this 
thing called Correcting Time in which we are supposed to be in at the moment? 
How long is this pattern or new attitude toward life going to go on, and is 
there…? In other words, is it to be accomplished rapidly? Or would it be like 
some experiences that take years to come about?</P><B>
<P>TOMAS:</B> Thank you for your question, Hester, and I hope I do justice to 
it, but let me respond this way. The Correcting Time that you are experiencing 
now is rather like a spiritual renaissance and it will last depending upon how 
involved you are in it. If you are looking only for the froth and glitter of 
spiritual scintillation and the net value of angels, you will not last long in 
Correcting Time, but if you are a worker in the field, you will not cease your 
efforts until we have begun to realize our goal of Light and Life for 
Urantia.</P>
<P>The workers are few. We need more workers in the field. There are many who 
like to find a pied piper and follow him through the fields willy-nilly, 
playing, but there are a few who will truly work in the Father's vineyard, and 
these are those who are devoted, day after day, who humbly and earnestly and 
with deep joy, prepare the feast for the Guest they have invited: the Master, 
that they may sit at His feet and learn from Him how to experience Him … even 
more, how to know the Father, how to love their brother.</P>
<P>There is great joy in the kingdom, but it is not glitzy. Those who like the 
amusement park aspects of this spiritual renaissance are doomed to 
disappointment when they discover that it takes real guts, it takes real 
courage, it requires fortitude and stamina; it sometimes requires adversity, for 
this is how you grow, this is how you learn wisdom. I am not saying that you 
need to sacrifice or atone for your sins; I am not saying that, no. I am saying 
that in order for you to become a full-blown tree bearing fruit, you must be 
diligent in nurturing your soil and pruning away your branches. Not only is that 
parable true, but many others hold value, for here comes Abraham to discuss his 
vantage point. One moment.</P><B>
<P>ABRAHAM:</B> Mark you well, indeed, I have come to sound the trumpet. I have 
come to shake you up. I have come to give you your orders, my soldiers. Remember 
my words for I am active, I am a General in the Lord's army. I train my troops 
to carry the pack that is at once heavy, but in the end is light. Your steps 
will gain precision, for you will go from being bumbling clods to being lifted 
up.</P>
<P>The analogies of military service are part of my mannerisms, you could say, 
for I have had the experience that would befit a military man approach. I always 
refer to you as soldiers of the circles. I always speak to you as if you were 
warriors, laboring in the war against fear, in the fight for faith. It is not 
only that you tend to your tree and do your horticulture well, but that you band 
with others in this noble march forward. It does require stamina, and yet those 
of you who begin to feel the precision and the disciplines of following orders 
(Have you not heard that in due</P>
<P>time you will be led not by a Thought Adjuster but by a Thought Controller?), 
you will sing to the radiance of those instructions, you will kneel to obey His 
orders.</P>
<P>I speak as one who knows. I have long fought in the battlefield against 
darkness. I am victorious, and my men, and my women --those brothers and sisters 
who do battle with me -- graduate to glory. My friends, be at peace. Gerdean 
used to fear me, but she has learned that I am just another uncle, and although 
my uniform has certain connotations, they are of an earlier conditioning. There 
is no real pain in this God's army. There is no blood spilled. It is a victory 
from the first moment. Carry on. Shalom.</P><B>
<P>Group:</B> Thank you for coming, Abraham.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am Tomas and I will certainly say "At ease." I am going to take 
my ease, as is Merium. We have had a full repast this evening. You are hungry 
little monkeys and we have been pleased to delight your palate.</P>
<P>My precious friends, we bid you a fond farewell, ... but not before Abraham 
prods me and says, "They need something to do!" One moment.</P>
<P>I will join with Merium and ask you this week to walk in beauty, to look at 
beauty, to recognize your own beauty, to see beauty in others. Behold your 
personality and recognize those things in it which are of natural beauty and 
those which are acquired beauty, those which are real beauty. And look at your 
friends and ascertain of them their beauty, their devotions, their adventures, 
their mischief, even, in good faith.</P>
<P>See the beauty around you: the physical beauty; see the beauty of 
relationship; see people interact and see it be beautiful. See the 
communications that occur between people you know and see how hard it has been 
to attain this high level of communication art and how they have succeeded. See 
the beauty in laughter. See the beauty in truth, even when the truth is 
piercing, even when the truth hurts for a moment. Look beyond that to see the 
beauty of the lesson learned. There is beauty everywhere! Beauty is part of The 
Father. Farewell.</P>
<P><STRONG>Group:</STRONG> Thank you. Farewell.</P>
<P>&nbsp;</P>
<P>&nbsp;</P>
<P>&nbsp;</P>
<P>&nbsp;</P>
<P>&nbsp;</P></FONT></DIV></BODY></HTML>