<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.6000.16414" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face="GoudyOlSt BT"><B>
<P>DATE:</B> June 17, 1997<BR><B>LOCATION:</B> Butler, PA, USA<BR><B>T/R: 
Gerdean</P></B>
<P>Prayer, Stillness and Sharing<BR><B>TEACHER SESSION</P>
<P>TOMAS' LESSON: To Act or Not To Act <BR>MERIUM'S LESSON: Righteous Judgment 
<BR>Q&amp;A: We Have the Right to Say "No"<BR>[Also Personal Teacher love notes 
from<BR>JAY-ORZH, PHILOMENA, TRIESTE]</P>
<P>TOMAS:</B> Greetings, faithful friends, loyal students. I am Tomas.</P><B>
<P>Group:</B> Good evening, Tomas.</P><B>
<P>TOMAS:</B> It gives my heart deep joy to be in your presence this evening. It 
gives me great confidence in Our Father when you reveal to your teachers and to 
each other your difficulties in your soul growth, in your aspiring to do His 
will in your lives. It is indeed heartening to recognize your earnest desire to 
be about the Father's business and to sincerely serve.</P>
<P>I am assisted this evening by my companion, my colleague, Merium. We are also 
graced by the presence of many angelic helpers and student visitors. It is not 
on our agenda, however, to have an open house, but rather to help you in your 
growth throes this evening.</P>
<P>How astute of Merium to advise an assignment of increased mental capacity! I 
would suggest that her assignment was truly on point, for your minds have come 
sufficiently enlarged to seek questions that disturb your way of going about 
things, your behaviors, your emotional constitution, and not so much your 
spirit, which is vested in the desire to serve.</P>
<P>There are many references in your text to shed light on your quandary. Let me 
reiterate our subject of discussion for clarity before I draw upon those 
references. The question is: how and when does one know when to provide 
assistance and when to withhold assistance, and how does one discern that action 
or non-action? Is this a fair assessment?</P><B>
<P>Group:</B> Yes.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I will take you back first to our scene that we have been 
following throughout our recent course of study having to do with your being a 
microcosm of Paradise Trinity, for this indeed is what the question is about. 
How do you manifest your perfection in an imperfect world? You have with you the 
love of The Father, the word of The Son, and as you pause in anticipation of the 
action of The Spirit, you have that moment to think in terms of self-mastery as 
to how you will serve and for what purpose you will serve.</P>
<P>And here is the merit of the assignment of mind expansion, for it is also 
true that The Infinite Spirit brings ministry but she also brings mind. Now we 
have the mind arena of choice, as to how to proceed in service, and here we have 
the development of your mortal discernment, through the eyes of a spirit-born, 
God-motivated individual. How indeed would The Father deal with the 
situation?</P>
<P>Of course The Father's eye is infinite and can see those things which you 
cannot, but you can aspire to see the Father's point of view by asking the 
Wayshower to show you the way. It therefore is important that you stop before 
you automatically serve, in-as-much as your actions affect not only that 
individual but all individuals in line to receive the ripple effect from that 
Cause which you implant when you act. Again: motives.</P>
<P>You desire to be of service. To be of service is not always to provide every 
need. I will call to your mind the reference from The Book having to do with 
prayer, and the analogy of the human parent and its child, for a wise father 
will not always indulge every request of the child, for the child does not have 
the wisdom to always understand what is good for it and what is not. A wise 
father will look at the effects of this bestowal, this granting of the wish, and 
ascertain the effects of this gift on the child.</P>
<P>To be graphic, an indulgent parent may be happy to give an ice cream cone to 
a cherub-faced child who delights his heart and has asked in sincere 
supplication for the wish of ice cream to be granted. But the father can see 
that it is 15 minutes before dinnertime and refuses to grant the wish of the 
child. Now the child may have a temper tantrum, it may pout and scowl and shed 
tears and plead and cajole and do all manner of cute things to influence the 
father's decision, but the wise father sees what is best for his child and acts 
accordingly.</P>
<P>It is therefore incumbent upon you, in that moment of ascertaining your 
intent to serve, to probe yourself as to whether or not your service is in 
accordance with the wisdom that the Father would accord the request. If you were 
to act in the spirit of love, given your human comprehension of love, you may 
feel impelled to bestow ice cream night and day, for it is something that you 
can do that can manifest visibly your desire to please, and certainly the Father 
desires to please His children, but if the pleasing is an indulgence that does 
not contribute to the welfare and the betterment of the whole individual, love 
then is in need of a new definition.</P>
<P>I will say, too, that in this practice of discerning how to serve, you are 
given responsibility and it oftentimes is a responsibility you would rather not 
have, it would be easier to act without thinking, and trust that the Father will 
make it all well. Indeed, He will, but your mature contribution to the Evolving 
Supreme and to the service of humankind would have you become a co-worker with 
Havona, would have you learn to be responsible for your growth and for the 
growth of others where possible.</P>
<P>You will notice that in my remarks I have not once made reference to the word 
Judgment. You are not called upon to judge the individual, their need, their 
circumstance, your decision, your merit or anything. Judgment has no part in 
this process of being of service.</P>
<P>It is also indicated in the text that the angels will not help those who 
refuse to act upon their light of truth. If the angels will not assist those who 
will not act upon the light of truth, how is it that you feel above the 
angels?</P>
<P>Apply your expanded mental capacity and your discernment to ascertain if the 
child, in his or her request, has done his or her best to act upon his or her 
light of truth. Not in his or her entire life, no, but in the instant that he or 
she has presented himself or herself to you for an answer to their prayer.</P>
<P>Has this discourse been helpful?</P><B>
<P>Leah:</B> Yes, it's been helpful. I just don't know how to get out of the 
judgment part about "when they presented a situation." I noticed you said not in 
their whole life but the situation as presented at hand.</P><B>
<P>TOMAS:</B> Even there it is not necessary for you to judge, but to ascertain 
whether or not they have acted upon their light of truth that would put them in 
the position to hope you could reveal the answer for them. An assessment is 
appropriate; indeed necessary. And you may take your time in making the 
assessment. You may even take adequate time to inquire as to some particulars, 
and having now garnered information, you are in a better position to make a 
determination based upon what you have learned as a result of your 
investigation.</P>
<P>It is always appropriate to ask your Indwelling Adjuster for support and for 
guidance in any decision you make, but you must not cross your mind up with 
anxiety about your actions. It would behoove you to be objective and therefore 
at ease when you consult with Father as to His wishes in the situation. He is 
with you. He indwells you. He sees clearly. If you cannot see clearly, it is all 
right for you to defer and say, "I cannot make a. decision. I cannot see the 
circumstances clearly enough to make a wise choice." But if, as you have paused 
to consult with the Father, the Spirit is compelling and leads you to ministry, 
then follow the will of the Spirit. Has that been helpful?</P><B>
<P>Leah:</B> I perceive that part of what's not being put on the table here is 
our inability to say "no" -- our human inability to say "no."</P><B>
<P>TOMAS:</B> On one hand we have you eager sons and daughters of the Spirit who 
seek to serve, who are willing to please, as compared to, perhaps, many others 
who refuse even to consider such a thing as service. If we are going to discuss 
an inability to say "no," we are discussing emotional constraints that are a 
result of a mental attitude which has locked the door on the possibility of 
allowing yourself the freedom to make the determination on the Father's behalf 
that you may say "yes" or "no" in accordance with His will. It is a human 
limitation to be so circumscribed in your thinking that you cannot say "no," and 
that is a matter for Correction.</P><B>
<P>Leah:</B> Definitely.</P><U>
<P>The Right to Say "No"</P></U><B>
<P>TOMAS:</B> What mental conditioning has trained you to believe that you have 
no right, no strength, or no purpose in refusing what life presents? Are you so 
hungry for experience?</P><B>
<P>Leah:</B> I don't think it's that.</P><B>
<P>TOMAS: </B>Are you so lacking in confidence of your free will dignity?</P><B>
<P>Leah:</B> I don't know. It's just always been hard.</P><B>
<P>TOMAS:</B> It may be your gender conditioning, for it is frequent that 
females find it more difficult to say "no" when someone asks them to serve. We 
are speaking of cultural conditioning which covers millennia. If that is the 
case, it is defeatable, transcendable. It is indeed important for you, as a 
child of God with spiritual rights equal to men, to have that inner realization 
of your relationship with the First Source and Center that would assure you of 
your self-respect and its incumbent ability to act without regard to generations 
of genetic conditioning and cultural conditioning.</P>
<P>It is also for that reason that I am pleased with the recent assignment 
having to do with assuming an increase in mental capacity -- mind expansion -- 
for your thinking, even as a race of people, is very limited. By and large you 
are still very tribal in your behavior patterns and it is necessary for those 
who have freedom in the spirit to be able to act outside of those conditionings. 
Those conditionings, although many are necessary and beneficial to maintaining a 
civilization, can also be curtailing and mediocrity-inducing.</P>
<P>I challenge you, then, to step out of cultural mediocrity and stand firmly on 
your faith and decide for yourself, as a child of God, in co-creation with 
divinity, how you will act, how you will serve, how you will think, and how you 
will feel, for all of these affect the greater good, the greater whole.</P>
<P>We will be in recess.</P><B>
<P align=center>[ntermission]</P></B>
<P>A reading of Ham's 1992 lesson on Judgment, followed by discussion.</P>
<P>* * *</P><B>
<P>MERIUM:</B> Dear friends, it is I, Merium, glad to be on-line and in your 
embrace. It is always a pleasure to be with you in this way. I have occasion to 
be with you often, as we are always in contact in our frame of reference, not 
always to your awareness, but it is such a pleasant experience to begin to 
manifest my personality to you that you may begin to know me and understand my 
personality presence and indeed my individual charm ...</P><B>
<P>Leah:</B> [Unrestrained giggles]</P><B>
<P>MERIUM:</B> ... as compared to that of others. I see you find my remark 
amusing, Leah. Was it that I had the courage to admit that I have charm?</P><B>
<P>Leah:</B> Yes. And the fact that someone, a long time ago, referred to Tomas 
as an old stuffed shirt. [More giggles.] Sorry.</P><B>
<P>MERIUM:</B> He is also charming. </P><B>
<P>Leah:</B> I'm sure he is.</P><B>
<P>MERIUM:</B> He is somewhat formal and I am, too, for that matter, although 
both of us make a sincere attempt to be congenial and fraternal, if not quite 
human. It is our attempt to reach you, you see, and interact with you, that 
instills in us an urge to (I must say) come down to your level, but it is always 
gratifying when we perceive that you also have made an attempt to lift 
yourselves up to meet us, at least half way. It interferes with the quality of 
our relationship, the impact of our lesson plan, when you regard us as a mere 
form of entertainment or when you do not strive to reach for those higher 
concepts that will help you stretch your frame of reference from your mediocre 
state to a more exalted state.</P>
<P>How I have offended you now! For I have "judged" you as being mediocre and I 
have "judged" myself as having charm. Well, let us discuss that for a bit, if I 
may. I have Tomas' permission to run on for a bit and I will.</P>
<P>I enjoyed your questions earlier. I enjoyed your soulful expression of your 
confusion in dealing with some of the more troublesome elements of your society 
(your personal society, not your society at large necessarily). It is a good 
glimpse of you as individuals when you can share yourselves so agreeably. It 
also was a privilege to hear Tomas hold forth on his lesson this evening. <B>We 
teachers do have admiration for one another and always admire the creative 
delivery of each other as an aspect of their God-given personality 
expression.</B> It in some ways enables us to have, referring again to that 
analogy of the symphony, a solo performance on occasion, rather than the entire 
orchestra all the time.</P>
<P>I have chosen for my aria this evening to discuss that which my friend Hunnah 
has often exercised an interest in, and it also has to do with your lesson this 
evening. I want to thank Teacher Ham for his well-chosen words on Judgment that 
was savored during your recess, for my subject now has to do with this term of 
"righteous judgment" which is a concept based in Christianity and has no real 
worth in the kingdom of God.</P>
<P>If you will get Hester's dictionary out and look up "righteous," it is 
apparent that righteous is one who does right, and judgment is a sentencing of 
an individual's behavior. It is not possible for you to manifest righteous 
judgment, and so there is no sense in developing such a dichotomy. One who is 
righteous, does right. One who judges, does wrong. And so how can one describe 
the other in harmony?</P>
<P>Righteousness, as was set down in the scriptures, was largely influenced by 
the early testaments that included a severe and stern God who wielded vengence 
as a sword, who wrought plagues upon his people, who, according to fable, 
brought destruction upon the earth. The Father which Jesus introduced us to in 
his assignment on Urantia, clearly clarifies that Our Father is not that kind of 
a father, that He is indeed loving, that He sees all from the beginning. He 
knows from the beginning the course, the destiny of His creation, and knowing 
that it is an evolving universe, knows that imperfection is inherent. And you 
who are imperfect, who know only a relative perfection, have not that 
far-reaching view that would enable you to judge, even righteously, for 
righteousness involves a high morality. It is an indication of that which is the 
right thing. That which is the right thing is that which God would do and <I>He 
would not judge</I>. So your righteousness includes not judgment but moral 
rightness for yourself, following what you feel is His will for you and not for 
another.</P>
<P>Well, both Tomas and I have been substantial this evening. We have been 
partying now for several weeks and Abraham has spoken and said, "Back to work!" 
and since we have had a good rest, much levity and lightness of spirit, we will 
begin again in good faith and resume our quest. How did you enjoy and/or are you 
enjoying our assignment about mind expansion? Have you found it 
intriguing?</P><B>
<P>Leah:</B> Yes. It is.</P><B>
<P>MERIUM:</B> And do you feel it is being effective?</P><B>
<P>Leah:</B> Yes. Yes, it is, and I feel as if a lot of information is being 
funneled through and is allowed to expand as received. However, I'm wondering 
about my behavior recently in not ... in the same vein of character that it 
usually has been and I feel sort of callused in my reaction to some people, but 
I'm hoping that it's just some adjustments going on.</P><B>
<P>&nbsp;</P>
<P>MERIUM:</B> Have you not been advised that there is no growth without 
conflict? and so as you ask your mind to grow, you will know some agitation. 
This is a natural process. You may construe this, my daughter, my friend, as 
being proof of the pudding: you are beginning to experience expansion of your 
mental capabilities to include, perhaps, the ability to see a situation with a 
broader perspective, with a farther view, with more of the Father's viewpoint, 
and so there is a natural unsettlement of how your responses to growth are 
affecting you.</P>
<P>These are different feelings than you have had. It is a symbol of your growth 
and your expansion, and so you say you feel perhaps callused, but let us 
consider semantics here and toss out that rough and hard bunion of a word and 
pull in one that might be more firm or solid or stable, and not necessarily 
coarse or rasping, for as you accustom yourself to your expanded consciousness, 
that roughness will be indeed refinished. As in a fine wood, it will be buffed 
and polished to reflect the light.</P>
<P>Do not be cowed by your new feelings, but allow for the growth to continue 
until you attain that plateau you seek whereupon you can have a flash of 
spiritual insight and breathe deeply then, knowing that in due course, you will 
grow in your mind to that spirit level of awareness and reality.</P><B>
<P>Leah:</B> These are very reassuring words, thank you.</P><B>
<P>MERIUM:</B> It is very reassuring for us, also, I assure you, that you are 
following my conversation, that you are understanding the process of spiritual 
growth, and that you are willing to continue on your path. It gives us great 
confidence in you when we perceive your hunger for spirit reality and your 
willingness to go the distance, even through moments of tenderness or 
awkwardness, as the duckling grows, in grace.</P>
<P>Are there questions? [None] I will return the platform to Tomas. It has been 
very satisfying for me this evening, my children and my friends, to be with you. 
We will lighten up again. Indeed, perhaps in a moment. But I did want to commend 
you for your focus and the results of your sincere desire to grow. Thank you, 
and have a good evening.</P><B>
<P>Group:</B> Thank you for coming.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am Tomas and I realize it is growing late. Your personal 
teachers are all here. Are there any of you who would like to address your 
personal teachers for any reason while we have a circuit available?</P><B>
<P>Leah:</B> I would just like to say to Jay-Orzh that I really thank her for 
her patience and her tolerance with me.</P><B>
<P>TOMAS:</B> One moment.</P><B>
<P>JAY-ORZH:</B> I have no problem with patience with you, my dear, for I am 
amazed by your efforts. If I did not see you attempting to do as much as you 
attempt to do, I would perhaps grow impatient, but I have no reason to feel that 
way. You are somewhat scattered in your growth efforts, but you are very active 
in your sincere desire to make strides. How can I begrudge you anything when you 
approach your destiny so sincerely and fully?</P>
<P>I might draw an analogy of a child in school who perhaps will one day grow up 
to be a dentist, and so it is important that they learn math and chemistry and 
physics and yet here we have Leah the future dentist who is very eagerly 
applying herself to Latin and Spanish. I would never deny you the joy of 
applying yourself to learning and expanding that which will enrich you, even 
though they may or may not contribute to your ultimate career. The enthusiasm 
and application that you have in your desire to learn, and indeed to serve, is 
too gratifying for me to fool around with something like impatience.</P>
<P>In short, you are very industrious and so I am very pleased. I do enjoy your 
efforts to communicate with me. I do believe that we have the rudiments of a 
good rapport going. We are becoming more conscious of each other's techniques, 
shall I say. We are getting to know each other, and this is a great joy for me. 
You are a unique specimen of personality and I am uniquely suited to be your 
companion. And although there are diverse paths that we take in our daily walk, 
we somehow manage not to lose sight of each other, and touch base fairly 
regularly.</P>
<P>I am enjoying our walk together. I am discovering things on the path that I 
might have overlooked were it not for your adventurous spirit. I would perhaps 
forego some of your adventures [giggles from Leah], but I have committed myself 
to companion you and to help direct your correction, and sometimes it is 
necessary for you to show me what needs fixed so that I can call it to your 
attention; I will then take you on a walk and show you how we can fix it. Well, 
isn't this interesting? We have finally fallen upon something we can fix 
together! In our own back yard. We have much to work and play with, my lovely 
Leah.</P><B>
<P>Leah:</B> I'm very grateful for this opportunity to be with you.</P><B>
<P>JAY-ORZH:</B> As am I to share these moments with you. It is so satisfying to 
feel the reassuring presence of one who loves you deeply, as I do you. I am very 
happy that you realize this and that you trust me, that you are beginning to 
trust me even more and to open your heart to me. We rejoice together in our 
friendship. I will see you on the key-board.</P><B>
<P>Leah:</B> Thank you.</P><B>
<P>Anne:</B> I would like to know if my personal teacher Philemena is 
here?</P><B>
<P>PHILEMENA:</B> I am here. I had a hunch you would want to say hello. How are 
you, my dear?</P><B>
<P>Anne:</B> I'm just tickled pink that you're even here. It's better than 
Christmas. Well, it was one of the better Christmas presents that I ever got 
when I found out about you last week and I've been pretty excited about 
that.</P><B>
<P>PHILEMENA:</B> I am also glad. I am so glad that you have acknowledged me as 
a Christmas present for it is, indeed, as a result of the birth of Christ in 
your consciousness that has allowed me to be a reality for you in your new-found 
spirit realms. This expansion goes on throughout eternity and it is my supreme 
delight to be able to share your (the word is not available. I regret that, but) 
your "mossy bank" is what I am trying to convey, your verdant beginning, your 
dense origin in such a place of beauty, such a pristine place in the woods are 
you, a green and mossy bank beside the still water. This is how I embrace you, 
my loved one. Not literally, of course, not as vegetation, no, but as symbolic 
of tender young growth, new vital color, rich to behold and to touch.</P>
<P>It is indeed a thrill for me to be allowed the opportunity to share your life 
intimately with you. As Jay-Orzh conveyed to Leah, I convey to you the joy of 
our friendship and our rejoicing in knowing that we shall be friends throughout 
eternity. I would be with you as often as you reach for me. I will work with you 
as you will work with me. I entrust your care and my guidance to Our Father, and 
you may believe and trust that He is our salvation. Always are we en route to 
the embrace of the Father.</P>
<P>Dear one, I will leave this method of communicating only to embrace you in 
the spirit and to walk with you as you go about your day and as you rest in the 
night. I will speak with you when we have developed our method of understanding 
each other or until such time as we have another opportunity through a T/R to 
make contact. Be assured of my presence. Farewell.</P><B>
<P>Anne:</B> Farewell.</P><B>
<P>TRIESTE:</B> I am Trieste. I am also glad to be given a moment in your 
consciousness. It is a rare opportunity for me these days to have a moment to 
spend with Gerdean in this audible vein. It was once our practice to regularly 
engage in conversation on tape. I regret that she has become so accustomed to me 
that she only speaks to me now in her mind, for there is a certain charm in 
identifying our personality separation.</P>
<P>I encourage you all to realize that your personal spirit guides are true 
personalities, true beings that enjoy acknowledgement. They are not you, nor are 
they your Thought Adjusters, nor are they your guardian seraphim. We personal 
teachers are your companions in the spirit realm, as real and viable as the 
midwayers or the angels.</P>
<P>I have lectured, and I did not come to do that. I have that same propensity 
with Gerdean, which is perhaps why she doesn't call me like she used to, but by 
the same token, that's part of my personality, which is well suited to hers, ... 
and so "That's just the way it is, girlie. Call me up. [Leah giggling again.] 
Quickly!"</P>
<P>I will, however, join with my companions and convey to you my affection. I 
understand you already know that I love you very much, but as we are wont to 
say, it does not hurt to be told, for none of you are told enough how vital and 
important you are. You take yourselves for granted, you take each other for 
granted, you even take your Father for granted, for what is there to do unless 
you make a point of it, and so I make a point of telling you, Gerdean, how 
delightful I find you, how co-operative you have become (and yet even more 
bull-headed in your tenacity in other matters), but I am still enjoying our 
friendship. I am still relishing each day's adventure with you. I am still 
steadfast and devoted.</P>
<P>Thank you for the opportunity to speak. Rest well, my daughter.</P><B>
<P>TOMAS:</B> I am Tomas and I am going to tuck you all in. I am very pleased 
with our session this evening, as is Merium. Merium and I are always honored 
when you open your lives to commune in His presence with us as guides and 
companions. We are, again, honored by your devotion to truth. Good 
evening.</P></FONT></DIV></BODY></HTML>